Partner serwisu
Miasto

Katowice: Nie możemy wpaść w pułapkę elitarności wielkomiejskiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
03-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

MIASTO
Katowice: Nie możemy wpaść w pułapkę elitarności wielkomiejskiej
fot. Adam Grabek, unsplash
Nie będziemy mieli na czasu na planowanie, bardzo dynamiczne zmiany następują w sektorze mobilności i transportu – ocenił Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic.

Sobula nawiązał do słów profesora Roberta Tomanka, byłego rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, który stwierdził, że „trzeba zmienić sposób planowania miast, bo jeżeli będziemy postępowali tak, jak do tej pory, to transport zbiorowy będzie nieefektywny”.

– Nie będziemy mieli na czasu na planowanie, znacznie bardziej dynamiczne zmiany następują w sektorze mobilności i transportu, często wymuszone przez europejskie przepisy, dyrektywy i zasady, które będą obowiązywały od 2035 r. – zauważył, nawiązując do planowanego zakazu rejestrowania w Unii Europejskiej nowych samochodów spalinowych od 2035 r.

Wywołany do tablicy profesor Tomanek wyjaśnił, że „nie apeluje o budowanie miast idealnych”. – Chodzi o to, że jeżeli najpierw podejmiemy decyzję, że budujemy kompleks biurowy, a potem będziemy myśleć, jak ludzie do niego dotrą, to pojawią się problemy związane z przepustowością dróg i transportu zbiorowego. Transportu nie planuje się w krajach Trzeciego Świata – zauważył w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Z kolei wiceprezydent Katowic nawiązał do licznych zmian zachowań komunikacyjnych oraz stylu życia użytkowników transportu. – Jeśli byśmy ze zmianami (dotyczącymi np. zeroemisyjności – aut.) czekali na zmiany w planowaniu przestrzennym, to by to nie zadziałało. Znacznie więcej czasu wymagają daleko idące zmiany dotyczące rozłożenia pewnych funkcji w mieście, związane z tym, gdzie mieszkańcy powinni swoje potrzeby realizować – ocenił.

Zdaniem Sobuli „źle by było, gdybyśmy traktowali temat mobilności miejskiej wyłącznie z punktu widzenia dużych ośrodków”. – Inne są możliwości w takich ośrodkach, a zupełnie inne w małych miastach, które też formalnie są miastami. Trzeba brać pod uwagę zróżnicowanie, aby nie wpaść w pułapkę elitarności wielkomiejskiej. Rozwiązania, które będą charakterystyczne dla dużych miast, niekoniecznie sprawdzą się w małych, a powszechność tych rozwiązań będzie miała wpływ na to, czy będziemy mogli mówić o „marszu w stronę zeroemisyjności” – zauważył.

Wiceprezydent przypomniał, że nawet woj. śląskim inaczej wygląda centrum Katowic, Sosnowca Gliwic, Dąbrowy Górniczej a inaczej małych gmin, które także zmieniają swoją funkcję. – Rdzeń metropolii, jak Katowice, będzie się wyludniał, a zaludnienie będzie rosło w obwarzanku, gdzie tańsze są mieszkania oraz grunty – przewiduje Sobula.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

DACHSER wprowadza pierwsze e-ciężarówki w Holandii

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Zielone ekrany: zieleń instant dla miast i deweloperów

Miasto

Zielone ekrany: zieleń instant dla miast i deweloperów

Łukasz Malinowski 25 lipca 2023

MI: Finansowanie inwestycji kolejowych wymaga zmian

Polityka i prawo

MI: Finansowanie inwestycji kolejowych wymaga zmian

Roman Czubiński 30 kwietnia 2023

Pozostałe z wątku:

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

DACHSER wprowadza pierwsze e-ciężarówki w Holandii

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Zielone ekrany: zieleń instant dla miast i deweloperów

Miasto

Zielone ekrany: zieleń instant dla miast i deweloperów

Łukasz Malinowski 25 lipca 2023

MI: Finansowanie inwestycji kolejowych wymaga zmian

Polityka i prawo

MI: Finansowanie inwestycji kolejowych wymaga zmian

Roman Czubiński 30 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5