W Bydgoszczy rozpoczęto przygotowania do rozbudowy Węzła Wschodniego. Miasto podpisało umowę z wykonawcą, który przygotuje dokumentację projektową rozbudowy skrzyżowania ulic Fordońskiej, Kamiennej i Spornej. Powstać mają także nowe Wiadukty Warszawskie, które zastąpią 50-letnie obecne konstrukcje.
Bydgoszcz podpisała umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn. Przebudowa Węzła Wschodniego. Wykonawcą prac projektowych została Pracownia Projektowa MID z siedzibą w Gdańsku. Wartość umowy to 2,45 mln zł. Warto przypomnieć, że budżet zamawiającego wynosił 1,6 mln zł. Na opracowanie dokumentacji wyznaczono 18 miesięcy.
Projektant przygotuje koncepcję programowo-przestrzenną dla dwóch wariantów drogowych i dwóch konstrukcyjnych przebudowy (rozbiórki i budowy) Wiaduktów Warszawskich zlokalizowanych w ciągu ul. Fordońskiej w Bydgoszczy. Obiekty mają zostać dostosowane do obecnych warunków technicznych, obciążeń i natężeń ruchu.
Do zadań wykonawcy będzie należało także przygotowanie konsultacji społecznych, opracowanie analizy wielokryterialnej dla wszystkich zaproponowanych wariantów, opracowanie projektu architektoniczno-budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji zezwalającej na rozpoczęcie robót budowlanych (ZRID), uzyskanie decyzji, uzgodnień programu funkcjonalno-użytkowego oraz opracowanie przedmiarów i kosztorysów inwestorskich.
Przedmiot zamówienia dotyczy przygotowania inwestycji, która zostanie zlokalizowana w ciągu ul. Fordońskiej od skrzyżowania z ulicami Kamienną, Sporną i Pod Wiaduktem do skrzyżowania z ulicami Konduktorską i Kapliczną. Konieczna będzie także adaptacja skrzyżowań i kompleksowe zagospodarowanie terenu.
Analizą projektant obejmie 2 warianty funkcjonalne i 2 warianty konstrukcyjne rozbudowy Wiaduktów Warszawskich. Zostaną one zaprojektowane wraz z częściową rozbudową elementów Węzła Wschodniego w obszarze ulic: Kamiennej, Kaplicznej i Spornej. Zaprojektowany ma zostać bezkolizyjny przebieg ul. Fordońskiej pod południową jezdnią ul. Kamiennej (w kierunku centrum miasta).
Wiadukty Warszawskie w wariancie pierwszym zostaną zaprojektowane z dwoma pasami ruchu samochodowego. Zaprojektowane ma być wydłużenie pasów ruchu dla relacji skrętnych w prawo na dojeździe do skrzyżowań z ul. Sporną i ul. Kapliczną. Powstaną ciągi piesze i rowerowe. W wariancie tym projektowaniem mają być objęte również konieczne korekty układu geometrii i organizacji ruchu na skrzyżowaniach oraz dostosowanie układu drogowego do projektowanego Węzła Wschodniego oraz istniejących i projektowanych ciągów pieszych i dróg rowerowych.
Wiadukty Warszawskie w wariancie drugim zostaną zaprojektowane z trzema pasami ruchu na każdym obiekcie – w tym z buspasem w każdym kierunku. W wariancie tym również przeanalizowane zostaną konieczne korekty układu geometrii i organizacji ruchu na skrzyżowaniach i dostosowanie układu w możliwym zakresie do projektowanego Węzła Wschodniego.
Zamawiający rozróżnia również dwa warianty konstrukcyjne dla nowych obiektów. W pierwszym wariancie jest mowa o dwóch wiaduktach o konstrukcji ciągłej wieloprzęsłowej z podziałem na oddylatowane sekcje o przęsłach z typowych belek strunobetonowych typu „T” opartych na podporach za pośrednictwem łożysk. W wariancie drugim konstrukcja ma być ciągła wieloprzęsłowa z podziałem na oddylatowane sekcje o przęsłach zespolonych stalowo-żelbetowych opartych na podporach za pośrednictwem łożysk. Warto przypomnieć, że dwa obecne obiekty o długości ponad 430 metrów wykonano 50 lat temu.
Drogowcom zależy, aby docelowo upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ulic Fordońskiej, Spornej i Kamiennej. W ramach opracowania miałoby powstać 5 rond, przejazd (wiadukt) pod jedną jezdnią ul. Kamiennej, chodniki i drogi rowerowe. Projekt pozwoli na bezkolizyjne połączenie ulic Spornej i Przemysłowej z Fordońską, bezkolizyjne połączenie ul. Kaplicznej z Fordońską. Zlikwidowane skrzyżowania w tym miejscu poprawią bezpieczeństwo i ułatwią dojazd do pobliskiego cmentarza i szkoły, zaś budowa wiaduktu pod jedną jezdnią ul. Kamiennej usprawni przejazd wzdłuż ulic Fordońskiej i Kamiennej oraz poprawi połączenia z ulicami bocznymi, a także wyeliminuje część punktów kolizyjnych na przecięciu tych dwóch ulic.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.