Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Zwodowano pogłębiarkę dla kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
25-09-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury/MI

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Zwodowano pogłębiarkę dla kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
fot. Ministerstwo Infrastruktury
Z dniem 19 września zwodowano pogłębiarkę Ursa, która będzie służyła na kanale żeglugowym przez przekop Mierzei Wiślanej do portu morskiego w Elblągu, zapewniając utrzymywanie stabilnych parametrów oraz możliwość realizacji pilnych prac podczyszczeniowych. Zbudowana w Finlandii jednostka wejdzie w skład floty Urzędu Morskiego w Gdyni.

Posiadanie własnych pogłębiarek przez podmioty administracji morskiej stanowi duże udogodnienie w kontekście ich działalności operacyjnej, uniezależniając od podmiotów zewnętrznych i umożliwiając szybkie reagowanie na ewentualne nagłe pogorszenie stanu infrastruktury hydrotechnicznej. Jak wskazuje resort infrastruktury w komunikacie prasowym, pogłębiarka Ursa będzie służyła przede wszystkim utrzymywaniu parametrów kanału żeglugowego z Zatoki Gdańskiej do Elbląga przez przekop Mierzei Wiślanej oraz Zalew Wiślany. Będzie również wykorzystywana do utrzymania torów podejściowych do portów morskich.

– Administracja morska niebawem zyska nowoczesną, specjalistyczną jednostkę, która w wydatny sposób ułatwi utrzymywanie założonych parametrów torów wodnych, prowadzących do portów. Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na dokonanie oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia – mówi wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Umowę na dostawę pogłębiarki podpisano w marcu 2022 roku, a wykonawcą jednostki jest fińska stocznia Tyovene Oy. – Pod koniec października 2022 roku położono stępkę, a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybraliśmy imię Ursa, została zwodowana. Zaawansowanie prac wynosi ponad 70 procent. Jednostka powinna dołączyć do naszej floty do końca pierwszego kwartału 2024 roku – mówi Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury, kontrakt obejmuje również dostawę systemu rurociągów refulacyjnych, wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki. Łączna wartość kontraktu wynosi 116,5 mln zł.

Granqvist: Ursa jest wyjątkowa!

Ursa będzie zdolna do pogłębienia dna nawet do 18 metrów poniżej poziomu wody, co notabene radykalnie przewyższa parametry powstającego kanału żeglugowego do Elbląga (5 metrów głębokości z możliwością dalszego pogłębienia do maksymalnie 6 metrów). Jednostka ma mieć 62 metry długości, 12 metrów szerokości oraz niespełna 4-metrowe zanurzenie. Minimalna prędkość marszowa w stanie zanurzenia ładunkowego wynosi 8 węzłów, a pojemność ładowni na najwyższym poziomie przelewu przekracza 950 m3.

– Takiej pogłębiarki jak Ursa nie można zamówić jako gotowego produktu z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, bardzo spersonalizowana, jedyna w swoim rodzaju, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. Ursa jest wyjątkowa! – mówi Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene Oy.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przekop Mierzei Wiślanej: NIK krytykuje, Gróbarczyk odpowiada

Polityka i prawo

Przekop Mierzei Wiślanej: NIK krytykuje, Gróbarczyk odpowiada

Mikołaj Kobryński 09 listopada 2023

Zwodowano kadłub pierwszego polskiego promu

Biznes i przemysł

Zwodowano kadłub pierwszego polskiego promu

Mikołaj Kobryński 06 listopada 2023

Jest umowa na analizę nawigacyjną dla toru podejściowego do Świnoujścia

Intermodal i logistyka

Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej

Biznes i przemysł

Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej

Mikołaj Kobryński 12 października 2023

Świnoujście: Głębokowodny terminal kontenerowy z decyzją środowiskową

Intermodal i logistyka

Wisła: Rząd obiecuje wsparcie budowy stopnia wodnego w Siarzewie

Inżynieria i innowacje

Wisła: Rząd obiecuje wsparcie budowy stopnia wodnego w Siarzewie

Mikołaj Kobryński 11 października 2023

Zobacz również:

Przekop Mierzei Wiślanej: NIK krytykuje, Gróbarczyk odpowiada

Polityka i prawo

Przekop Mierzei Wiślanej: NIK krytykuje, Gróbarczyk odpowiada

Mikołaj Kobryński 09 listopada 2023

Zwodowano kadłub pierwszego polskiego promu

Biznes i przemysł

Zwodowano kadłub pierwszego polskiego promu

Mikołaj Kobryński 06 listopada 2023

Jest umowa na analizę nawigacyjną dla toru podejściowego do Świnoujścia

Intermodal i logistyka

Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej

Biznes i przemysł

Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej

Mikołaj Kobryński 12 października 2023

Świnoujście: Głębokowodny terminal kontenerowy z decyzją środowiskową

Intermodal i logistyka

Wisła: Rząd obiecuje wsparcie budowy stopnia wodnego w Siarzewie

Inżynieria i innowacje

Wisła: Rząd obiecuje wsparcie budowy stopnia wodnego w Siarzewie

Mikołaj Kobryński 11 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5