Z dniem 19 września zwodowano pogłębiarkę Ursa, która będzie służyła na kanale żeglugowym przez przekop Mierzei Wiślanej do portu morskiego w Elblągu, zapewniając utrzymywanie stabilnych parametrów oraz możliwość realizacji pilnych prac podczyszczeniowych. Zbudowana w Finlandii jednostka wejdzie w skład floty Urzędu Morskiego w Gdyni.
Posiadanie własnych pogłębiarek przez podmioty administracji morskiej stanowi duże udogodnienie w kontekście ich działalności operacyjnej, uniezależniając od podmiotów zewnętrznych i umożliwiając szybkie reagowanie na ewentualne nagłe pogorszenie stanu infrastruktury hydrotechnicznej. Jak wskazuje resort infrastruktury w komunikacie prasowym, pogłębiarka Ursa będzie służyła przede wszystkim utrzymywaniu parametrów kanału żeglugowego z Zatoki Gdańskiej do Elbląga przez przekop Mierzei Wiślanej oraz Zalew Wiślany. Będzie również wykorzystywana do utrzymania torów podejściowych do portów morskich.
– Administracja morska niebawem zyska nowoczesną, specjalistyczną jednostkę, która w wydatny sposób ułatwi utrzymywanie założonych parametrów torów wodnych, prowadzących do portów. Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na dokonanie oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia – mówi wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Umowę na dostawę pogłębiarki podpisano w marcu 2022 roku, a wykonawcą jednostki jest fińska stocznia Tyovene Oy. – Pod koniec października 2022 roku położono stępkę, a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybraliśmy imię Ursa, została zwodowana. Zaawansowanie prac wynosi ponad 70 procent. Jednostka powinna dołączyć do naszej floty do końca pierwszego kwartału 2024 roku – mówi Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury, kontrakt obejmuje również dostawę systemu rurociągów refulacyjnych, wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki. Łączna wartość kontraktu wynosi 116,5 mln zł.
Granqvist: Ursa jest wyjątkowa!
Ursa będzie zdolna do pogłębienia dna nawet do 18 metrów poniżej poziomu wody, co notabene radykalnie przewyższa parametry powstającego kanału żeglugowego do Elbląga (5 metrów głębokości z możliwością dalszego pogłębienia do maksymalnie 6 metrów). Jednostka ma mieć 62 metry długości, 12 metrów szerokości oraz niespełna 4-metrowe zanurzenie. Minimalna prędkość marszowa w stanie zanurzenia ładunkowego wynosi 8 węzłów, a pojemność ładowni na najwyższym poziomie przelewu przekracza 950 m3.
– Takiej pogłębiarki jak Ursa nie można zamówić jako gotowego produktu z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, bardzo spersonalizowana, jedyna w swoim rodzaju, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. Ursa jest wyjątkowa! – mówi Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene Oy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.