Ferrovia Circumetnea, operator okrążającej wulkan Etna na Sycylii kolei wąskotorowej, ogłosiła przetarg na dostawę instalacji przeznaczonej do magazynowania i dystrybucji wodoru dla taboru trakcyjnego. To kolejna planowana inwestycja wodorowa FCE, która w styczniu ogłosiła przetarg na dostawę 15 wodorowych zespołów trakcyjnych.
Włoskie Ministerstwo Infrastruktury i Transportu w imieniu Ferrovia Circumetnea opublikowało w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zaproszenie do składania ofert po przeprowadzeniu dialogu konkurencyjnego na zaprojektowanie i zbudowanie instalacji przeznaczonej do magazynowania i dystrybucji zielonego wodoru dla transportu drogowego i kolejowego. Inwestycja ta ma zostać zrealizowana przede wszystkim z myślą właśnie o Ferrovia Circumetnea, operatorze nieco ponad 107-kilometrowej linii kolei wąskotorowej o prześwicie 950 mm wokół wulkanu Etna we wschodniej części Sycylii, łączącej stacje kolejowe Catania Borgo i Riposto. Planowana instalacja powstanie w rejonie stacji kolejowej Adrano Nord.
Termin składania ofert wyznaczono na 24 listopada bieżącego roku. Budżet kontraktu został przewidziany przez zamawiającego na kwotę 14,4 mln euro. Inwestycja ma ścisły związek z przetargiem taborowym na jednostki wodorowe dla FCE, który jednak nie został jeszcze rozstrzygnięty. Zamówienie o szacowanej wartości 267 mln euro dotyczy zakupu oraz utrzymania 15 wodorowych zespołów trakcyjnych. Obydwa projekty mają zostać zrealizowane w ramach włoskiego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Dziś FCE eksploatuje m.in.
dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne Vulcano produkcji Newagu, które nowosądecki producent dostarczył w latach 2015-2016. Do momentu dostawy jednostek wodorowych będą one najnowocześniejszymi pojazdami szynowymi eksploatowanymi na rzeczonej trasie. Jak informował “Rynek Kolejowy”,
przez dłuższy czas były one wyłączone z eksploatacji, a to z powodu braku porozumienia między FCE a Newagiem w odniesieniu do kosztów serwisu.