W 2019 r. GDDKiA podpisała 10 umów na zainstalowanie ładowarek samochodów elektrycznych na MOP-ach w ciągu dróg ekspresowych i autostrad. Do tej pory w roku 2020 r. podpisano 9 umów. W planach są m. in. przetargi dla blisko 40 lokalizacji – mają być ogłoszone do końca tego roku.
Niedawno udostępniono kierowcom
dwa punkty ładowania samochodów elektrycznych na Miejscu Obsługi Podróżnych Wierzbnik w ciągu autostrady A4. Do końca roku otwarte zostana kolejne stacje na MOP-ach w ciągu A4 i drogi ekspresowej S8. Do końca 2020 roku GDDKiA ogłosi również przetargi dla kolejnych 38 lokalizacji w ciągu autostrad i dróg ekspresowych, które będą zrealizowane w najbliższych latach.
Jeszcze we wrześniu udostępnione zostaną kolejne stacje ładowania przy drodze ekspresowej S8 na MOP-ach Jonas Południe i Jonas Północ. W IV kwartale będą to kolejne trzy lokalizacje, tym razem jedna na S8 (MOP Guzew Północ) oraz dwie na autostradzie A4 na MOP Proboszczowice i Jankowice Wielkie.
Do końca 2020 r. GDDKiA planuje ogłosić przetargi dla blisko 40 lokalizacji, w tym na przy autostradach A1 (MOP Knurów Wsch., Knurów Zach., Skoszewy Wsch., Skoszewy Zach.), A2 (MOP Kozanki, Zaborów, Sobótka, Cichmiana, Ciosny Płn., Ciosny Płd.) oraz A4 (MOP Czerna Płn., Czerna Płd., Podłęże, Zakrzów, Mokrzyska, Bagno, Jawornik, Jastrząbka, Bratkowice, Dąbry, Młyniska, Budy, Kaszyce, Zamiechów, Prószków, Krajków Płn.).
Z kolei wśród dróg ekspresowych będą to lokalizację wzdłuż S3 (MOP Kunowo Wsch., Kunowo Zach., Marwice Wsch., Marwice Zach.), S7 (MOP Występa Zach., Lutek, Grabin Wsch., Grabin Zach., Majdany Wielkie) oraz S8 (MOP Ostrożne, Syców Płn., Syców Płd.).
GDDKiA sygnalizuje, że umowa na dzierżawę MOP podpisywana jest na okres 10 lat. Termin na uruchomienie punktów ładowania to 12 miesięcy od przekazania nieruchomości. Moc stacji zależy od dzierżawcy, jednak GDDKiA stawia wymagania minimalne, tj. 22 oraz 50 KW. Od dzierżawców wymaga się, aby punkty ładowania pojazdów elektrycznych były ogólnodostępne, tj. wyposażone w złącza ogólnie używane na terenie UE przez użytkowników pojazdów elektrycznych. Obowiązuje zasada ABAB, czyli dzierżawcy mogą składać oferty na co drugi MOP znajdujący się po tej samej stronie drogi.
Pierwszy przetarg obejmował MOP-y zlokalizowane przy S8 i A4 (umowy były podpisane jeszcze w 2019 roku), natomiast drugi przetarg dotyczył MOP-ów przy autostradach A1, A2 oraz A4 (lokalizacje, które nie znalazły dzierżawcy w pierwszym przetargu).
Stacje ujęte w pierwszym przetargu (umowy podpisane w 2019 roku) zostaną otwarte jeszcze w tym roku oraz w I półroczu 2021 r. Stacje z drugiego przetargu, na których realizację umowy podpisano w tym roku, zostaną otwarte dla kierowców w II półroczu 2021 r.