Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na przebudowę wejścia do portu morskiego w Łebie, w ramach którego powstaną nowe falochrony. Inwestycja realizowana ze wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności związana jest z planowaną budową terminala serwisowego dla farm wiatrowych offshore.
Rozwój morskiej energetyki wiatrowej w Polsce wyraźnie przyspiesza. Choć z uwagi na kilkunastoletnie opóźnienie w tym obszarze dziś na polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej na Morzu Bałtyckim nie funkcjonuje żadna farma wiatrowa, druga połowa obecnej dekady przyniesie prawdziwy przełom w tym zakresie. Inwestycje w projekty offshore’owe zmienią oblicze miksu energetycznego w Polsce, dostarczając jeszcze w tej dekadzie znacznie większą moc zainstalowaną niż w przypadku pierwszej elektrowni jądrowej, która ma zostać oddana do użytku w połowie kolejnej dekady. Dość powiedzieć, że już projekty realizowane w ramach tzw. pierwszej fazy wsparcia będą wymagały istotnych inwestycji w sieci przesyłowe, które realizują już Polskie Sieci Elektroenergetyczne.
Uruchomienie farm wiatrowych na morzu będzie także impulsem rozwojowym dla szeregu małych portów morskich, w których powstaną terminale serwisowe przeznaczone do ich obsługi w fazie eksploatacji. Jednym z beneficjentów tego procesu będzie Łeba, w którym bazę operacyjno-serwisową ulokują zarówno ORLEN Neptun, jak i Equinor Polska. Jak poinformował wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka na platformie X (dawniej Twitter), właśnie ruszył przetarg na przebudowę wejścia do portu morskiego w Łebie. Efektem prac będzie zmniejszenie falowania w basenie portowym i zredukowanie zapiaszczania wejścia. Wczoraj ogłoszenie o procedurze konkurencyjnej wpłynęło do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
Jak wskazuje zamawiający, czyli Urząd Morski w Gdyni, przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania, w ramach którego wykonane zostaną następujące elementy: wschodni falochron wyspowy o długości ok. 262 metrów, falochron zachodni o długości ok. 91,5 metra, ostroga po stronie zachodniej o długości ok. 280 metrów, osadniki po stronie zachodniej i wschodniej o powierzchni ok. 90 500 m2 i 2 x 14 400 m2 oraz tor podejściowy o szerokości 40 metrów i obrotnicę o średnicy 160 metrów. Przypomnijmy, że dziś port morski w Łebie jest portem rybackim i turystycznym, zaś maksymalna głębokość wynosi tylko 4 metry, co umożliwia obsługę jednostek o zanurzeniu nieprzekraczającym 2,5 metra.
Inwestycja uzyskała dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Zamówienie powinno zostać zrealizowane do 30 czerwca 2026 roku, przy założeniu, że wykonawca przystąpi do realizacji prac w dniu 20 marca 2025 roku. Głównym kryterium oceny ofert będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie 60% punktów w przetargu. Zamawiający przewidział tylko jedno kryterium pozacenowe w postaci okresu rękojmi, w przypadku którego możliwe będzie przyznanie do 40% punktów. Oferty będzie można składać do dnia 27 listopada bieżącego roku do godziny 10:00. Kwadrans później nastąpić ma ich otwarcie.