Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na wykonanie badań ferromagnetycznych dna w rejonie portu morskiego w Świnoujściu. Badania zostaną zrealizowane w obszarze, w którym powstanie falochron zabezpieczający planowany port zewnętrzny, na którym powstanie głębokowodny terminal kontenerowy. Umożliwi to eliminację ewentualnych zagrożeń, takich jak niewybuchy.
Budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to jeden z największych realizowanych obecnie projektów rozwojowych w obszarze infrastruktury portowej w Polsce. Przypomnijmy, że w ramach projektu powstać ma zarówno terminal kontenerowy o przepustowości do 2 mln TEU (możliwe będzie jednak etapowanie projektu z 1 mln TEU zdolności przeładunkowych w pierwszym etapie), który będzie mógł obsługiwać największe kontenerowce oceaniczne o zanurzeniu na poziomie 15,5 metra. Dziś tak duże jednostki nie mogą wpływać do Świnoujścia, dlatego projektem komplementarnym względem terminala kontenerowego ma być budowa tzw. wschodniego toru podejściowego – na długości do 70 kilometrów, szerokości na poziomie 500 metrów i głębokości technicznej 17 metrów.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pozyskał już inwestora w postaci belgijsko-katarskiego konsorcjum, z którym podpisał już umowę przedwstępną. Konsorcjum ma być odpowiedzialne za budowę, utrzymanie i eksploatację samego terminala kontenerowego, natomiast polska administracja morska przygotuje elementy infrastruktury hydrotechnicznej, takie jak wspomniany nowy tor wodny podejściowy. Zakupiona zostanie także pogłębiarka, która będzie służyła także utrzymaniu pogłębionego do 12,5 metra w ostatnich latach toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina. Wybudowany zostanie także nowy falochron, który będzie zabezpieczał terminal kontenerowy. Powstanie on na wschód od istniejącego falochronu wschodniego, który z kolei zabezpiecza terminal LNG.
Jak poinformował wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, który odpowiada w resorcie m.in. za transport morski, Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na wykonanie badań ferromagnetycznych w miejscu, w którym ma powstać nowy falochron. Wykażą one, czy nie znajdują się w tym obszarze niewybuchy pozostałe po II wojnie światowej bądź inne elementy niebezpieczne. Wykonanie tego rodzaju badań jest bardzo istotne, ponieważ w tym rejonie toczyły się w minionym stuleciu intensywne walki, których szereg pozostałości odkryto podczas przywołanego wcześniej pogłębiania toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina.
Wiceminister Marchewka po objęciu funkcji
wielokrotnie sygnalizował, że nowy rząd będzie kontynuował projekt budowy terminala kontenerowego, jak również nowego toru wodnego podejściowego, który zapewni nie tylko wejście dla największych kontenerowców oceanicznych, ale również zażegnanie wieloletniego sporu granicznego pomiędzy Polską a Niemcami, dotyczącego fragmentu istniejącego korytarza dostępowego do Świnoujścia.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, nie wszyscy są zachwyceni perspektywą realizacji inwestycji.
Szczególnie mocno protestują przeciwko niej niektóre środowiska w Niemczech – część samorządowców i przedstawicieli władz kraju związkowego Meklemburgia-Pomorze Przednie, jak również tzw. aktywiści ekologiczni, którzy protestowali także w ostatnim czasie przeciwko… cumowaniu pływającego terminala LNG w rejonie Rugii w Niemczech. Poprzednik wiceministra Marchewki, Marek Gróbarczyk z Prawa i Sprawiedliwości, wielokrotnie sugerował, że obecna większość parlamentarna nie będzie realizowała inwestycji, ulegając przywołanym protestom. Okazało się jednak, że po zmianie władzy w dalszym ciągu ogłaszane są zgodnie z przyjętym harmonogramem kolejne przetargi.