Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na opracowanie studium wykonalności wraz z analizą kosztów i korzyści dla budowy nowego morskiego korytarza dostępowego do portu morskiego w Świnoujściu, który zapewni dostęp do jego planowanej części zewnętrznej, gdzie powstanie głębokowodny terminal kontenerowy. Wykonawca zadania opracuje również raport o oddziaływaniu na środowisko oraz raport dotyczący odkładu urobku do morza.
Jak informowaliśmy wielokrotnie na łamach “Rynku Infrastruktury”, warunkiem sine qua non dla powodzenia projektu budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu będzie równoległe powstanie
wschodniego toru podejściowego. Istniejący tor wodny podejściowy nie tylko przebiega przez sporny między Polską a Niemcami już od lat 80. minionego stulecia odcinek, ale przede wszystkim nie zapewnia głębokości technicznej, która umożliwiałaby wejście największych kontenerowców oceanicznych o zanurzeniu na poziomie 15 metrów, a z myślą o obsłudze właśnie takich jednostek planowany jest terminal kontenerowy.
Głębokość eksploatowanej Trasy Północnej wynosi 14,5 metra (tyle samo ile głębokość kanału portowego w wewnętrznej świnoujskiego portu morskiego), natomiast w przypadku wschodniego toru podejściowego wyniesie 17 metrów. Przypomnijmy, że
nowy tor wodny podejściowy ma mieć ok. 70 kilometrów długości i 500 metrów szerokości. Planowany przebieg na wschód względem istniejącego toru podejściowego jest podyktowany chęcią uniknięcia długotrwałych procedur administracyjnych i środowiskowych na mocy prawa obowiązującego w Niemczech. Inwestycja ma zostać zrealizowana do 2029 roku. Rok wcześniej belgijsko-katarskie konsorcjum ma zbudować terminal kontenerowy.
Kolejne kamienie milowe
Dla projektu zawarto już
pre-umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w sprawie współfinansowania z funduszy europejskich oraz
umowę na wykonanie analizy nawigacyjnej. Niedawno ogłoszono także
przetarg na wykonanie dokumentacji geotechnicznej dla nowego falochronu osłonowego. Wraz z początkiem 2024 roku Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na wykonanie trzech kluczowych opracowań dla inwestycji. Chodzi o studium wykonalności wraz z analizą kosztów i korzyści, raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i obszary Natura 2000 oraz raport dotyczący odkładu urobku do morza. Wykonawca będzie również odpowiedzialny za przygotowanie opracowań pomocniczych: wniosku o wydanie zezwolenia na usuwanie do morza urobku, raportu z przebiegu badań próbek, wariantowej koncepcji gospodarowania urobkiem pogłębiarskim oraz wniosku o dofinansowanie inwestycji.
Zadanie ma zostać zrealizowane w terminie 32 miesięcy od dnia podpisania umowy. Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 12 lutego bieżącego roku do godziny 10:30. Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający uwzględni również doświadczenie kierownika projektu, za które oferenci będą mogli otrzymać do 40% punktów. Minimalne doświadczenie określono jako sporządzenie przynajmniej dwóch studiów wykonalności o wartości 250 tys. zł każde bądź kierowanie tym procesem – wówczas punkty nie zostaną przyznane. Maksymalna ilość punktów z tytułu doświadczenia zostanie przyznana w przypadku wykonania czterech takich opracowań.
Gamechanger dla portu morskiego w Świnoujściu
Urząd Morski w Szczecinie wskazuje w opisie zamówienia, że w dalszej kolejności zostaną zlecone wykonanie raportu z wywiadu ferromagnetycznego, oczyszczenie planowanej trasy wschodniego toru podejściowego z materiałów niebezpiecznych oraz realizacja prac projektowych i budowlanych. W odniesieniu do rozwiązań technicznych i techniczno-organizacyjnych oraz przebiegu nowego toru podejściowego do Świnoujścia wykonawca opracowania będzie musiał zaproponować trzy warianty inwestycji wraz ze wskazaniem optymalnego.
Realizacja projektu spowoduje nie tylko zapewnienie dostępu kontenerowców oceanicznych do planowanego portu zewnętrznego, ale również poprawę bezpieczeństwa nawigacji jednostek pływających oraz zwiększenie przepustowości dzięki wyeliminowaniu ryzyka powstawania kolejki statków na istniejącym torze podejściowym. Szacuje się, że podczas prac czerpalnych związanych z budową wschodniego toru podejściowego wydobytych zostanie nawet 150 mln m3 urobku – wielokrotnie więcej niż 23 mln m3 uzyskanych podczas pogłębienia kanału żeglugowego ze Świnoujścia do Szczecina do 12,5 metra.
Podczas konferencji “Transport bez granic”, która odbyła się w dniach 17-19 maja 2023 roku w Szczecinie, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz wskazywał, że nie będzie możliwe uplasowanie go na rynku krajowym. – Być może kupią go Duńczycy z przeznaczeniem do realizacji wysp wodorowych – powiedział Wojciech Zdanowicz, nawiązując do planowanej budowy specjalnych obiektów na morzu, w których w procesie elektrolizy wody morskiej i z wykorzystaniem energii elektrycznej z morskich elektrowni wiatrowych produkowany będzie zielony wodór.