Partnerzy serwisu:
Inżynieria i innowacje

Tym się wyróżnia nowy most między Niemcami i Polską

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
09-08-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Schüßler-Plan

Podziel się ze znajomymi:

Ostatniego dnia lipca oficjalnie otwarto nowy most kolejowy łączący Niemcy i Polskę. To most na Odrze w Kostrzynie. Jest pierwszym na świecie, w którym zastosowano wieszaki z włókna węglowego.

Most połączył niemiecki Küstrin-Kietz oraz Kostrzyn nad Odrą. Budowa tego obiektu trwała znacznie dłużej niż zakładano pierwotnie. Pierwsze pociągi przejechały po nim 29 lipca.

Obiekt, który powstał, ma unikalną konstrukcję. To most łukowy, w którym zastosowano specjalne rozwiązanie inżynieryjne: lekkie i wydajne pod względem zużycia materiału wieszaki z elementami z włókna węglowego w układzie siatkowym. Zostały one opracowane przez Schlaich Bergermann Partner (SBP).

Projekt z konkursu

Koncepcja dla nowego mostu powstała w wyniku dwuetapowego międzynarodowego konkursu architektonicznego, który wspólnie wygrały firmy Schüßler-Plan i Knight Architects. Projekt obejmuje dwie smukłe, eleganckie konstrukcje mostowe. Główna przeprawa o długości 266 m zastąpiła prawie 100-letni, most kratownicowy z 1926 r. charakterystycznym 130-metrowym łukiem rozpiętym nad Odrą. Stalowa konstrukcja, której szczyt znajduje się nad granicą państwową, pełni rolę punktu charakterystycznego, który akcentuje znaczenie tego miejsca i wita podróżujących między oboma krajami. Rezultatem jest filigranowy łuk, który płynnie łączy się z trzyprzęsłową belką ciągłą po polskiej stronie.

Mniej spektakularny, ale równie ważny, jest 176-metrowy most nad kanałem przeciwpowodziowym Odry, który również jest częścią projektu, przecina kanał przeciwpowodziowy 500 m na zachód od głównej przeprawy. Został on zaprojektowany z zastosowaniem podobnych elementów architektonicznych co główny most. Integralną częścią projektu jest także odnowiony układ torowy na odcinku o długości 1250 m.

Lżejsza konstrukcja

Funkcje generalnego projektanta pełniła firma Schüßler-Plan, natomiast rozwój koncepcji architektonicznej podczas opracowywania projektu budowlanego nadzorowało Knight Architects. Spółka SBP opracowała projekt wykonawczy ustroju nośnego łukowego mostu sieciowego, który był zgodny z koncepcją konkursową, jednak zamiast pierwotnie proponowanych wieszaków z płaskowników stalowych zastosowano wieszaki z włókna węglowego o średnicy 50 mm. Pozwoliło to znacznie zmniejszyć wagę konstrukcji i ograniczyć ilość stali i betonu użytego do budowy płyty pomostowej. Jest to pierwszy – i jak dotąd jedyny – most kolejowy na świecie wykorzystujący w istotnych elementach nośnych wysokowydajny materiał, jakim jest włókno węglowe.

Wdrożenie tego rozwiązania po dogłębnym badaniu technicznym w ramach procedury eksperckiej z zatwierdzeniem w indywidualnych przypadkach stanowi zobowiązanie do innowacji technicznych. Przeprawa pozwoli zwiększyć przepustowość linii kolejowej i skrócić czas podróży dzięki dopuszczalnej prędkości 120 km/h. To z kolei powinno się przyczynić do ożywienia ruchu kolejowego zarówno w skali regionalnej, jak i międzynarodowej, a dłuższej perspektywie zmniejszyć ruch drogowy i wnieść wkład w zmianę mobilności w kierunku bardziej ekologicznych środków transportu.

- Jesteśmy dumni, że udało nam się przekonać zamawiającego do naszego alternatywnego rozwiązania technicznego łuku siatkowego z wieszakami wykonanymi z włókna węglowego. Jako taki, most na Odrze symbolizuje niezwykły przykład innowacyjnej inżynierii i wyznacza nowy rozdział w budownictwie mostowym – mówi Andreas Keil, członek zarządu SBP. - Jest to druga konstrukcja mostowa firmy SBP, w której zastosowano wieszaki z włókna węglowego. Użyto ich już na moście tramwajowym w Stuttgarcie, który otrzymał Niemiecką Nagrodę Inżynierską – dodaje.

Ważna inwestycja 

- Inauguracja mostów kolejowych nad Odrą i kanałem przeciwpowodziowym oznacza zakończenie wybitnego pod względem technicznym i złożonego projektu. Dzięki imponującej pracy zespołowej wszystkich zaangażowanych stron i doskonałej współpracy transgranicznej, ten wymagający projekt mógł zostać zrealizowany. Jesteśmy dumni, że mogliśmy towarzyszyć temu imponującemu projektowi od momentu konkursu do jego udanego zakończenia – stwierdza André Hörmeyer, prezes zarządu Schüßler-Plan Inżynierzy w Berlinie.

- To była podróż od dobrego pomysłu do odważnej decyzji o nowym typie systemu strukturalnego. Jestem szczególnie zadowolony, że początkowe wątpliwości przerodziły się w cenną współpracę między wieloma stronami zaangażowanymi w ten projekt - podsumowuje Lorenz Haspel, dyrektor ds. badań i rozwoju w SBP.

Bart Halaczek, dyrektor w Knight Architects i kierownik projektu mostów w Küstrin, podsumowuje: -Kolejowe przejście graniczne Küstrin-Kietz odegra kluczową rolę w poprawie połączeń transportowych między Polską a Niemcami. Nasza koncepcja zapewniła proste, przejrzyste i eleganckie rozwiązanie projektowe, które skondensowało złożoność dużego projektu rozwoju kolei do pojedynczego obiektu o silnym, symbolicznym znaczeniu i cieszymy się z determinacji, z jaką zamawiający i inżynierowie zachowali pierwotne założenia projektowe. Wykorzystanie włókien węglowych w konstrukcji nośnej jest nowością na skalę światową i pokazuje, w jaki sposób doskonałe projektowanie i innowacje mogą iść w parze, tworząc piękne konstrukcje, które łączą ludzi i wzbogacają społeczności.

Całkowita długość ustroju nośnego mostu nad Odrą to 266 m. Rozpiętość łuku wynosi 130 m, a całkowita długość ustroju nośnego mostu nad kanałem przeciwpowodziowym to 176 m. Szerokość ustroju nośnego wynosi 13 m a wysokość łuku to 16 m.

Zamawiającym dla tej inwestycji było DB Infra Go.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5