Jeszcze przed sezonem wakacyjnym ma być otwarty tunel, który połączy dwie części Świnoujścia – wyspy Wolin i Uznam. Miasto poinformowało, że bezpieczeństwa w tunelu będzie strzegł m.in. odcinkowy pomiar prędkości. To rozwiązanie sprawdziło się już m.in. w Warszawie, widać także efekty w niedawno otwartym tunelu zakopianki.
Tunel pod Świną, którego budowa zmierza już do finału, będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce. Razem z drogami dojazdowymi ma mieć 3,2 kilometra długości, z tego część tunelowa wydrążona przez maszynę TBM to ok. 1,5 km. Nowe połączenie zastąpi przeprawę promową i istotnie skróci czas podróży między wyspami Wolin i Uznam.
Obecnie prom kursuje z częstotliwością co 20 minut, a w okresie spiętrzenia ruchu, np. w wakacje, dodatkowo trzeba doliczyć czas oczekiwania w kolejce do wjazdu na prom. Po otwarciu tunelu pokonanie trasy zajmie kilka minut. Będzie przy tym obowiązywała prędkość do 50 km/h. Przypomnijmy, tunel w mieście powstaje jako jednorurowy, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku plus pasy awaryjne.
Miasto poinformowało, że nad bezpieczeństwem ruchu będzie czuwał m.in. odcinkowy pomiar prędkości.
– Według badań, bezpieczeństwo na odcinkach dróg objętych odcinkowym pomiarem prędkości znacząco wzrasta – stwierdził prezydent Świnoujścia, Janusz Żmurkiewicz. – Wielu kierowców reaguje na fotoradar ostro hamując tuż przed nim i natychmiast przyspiesza za urządzeniem. Odcinkowy pomiar prędkości eliminuje ten problem. Poprawia bezpieczeństwo na długim odcinku drogi i co najważniejsze, przyzwyczaja kierowców do jazdy z określoną prędkością.
Efekt dyscyplinowania kierowców przez OPP potwierdzają doświadczenia z już funkcjonujących obiektów.
OPP zainstalowano m.in. w tunelu w ciągu Południowej Obwodnicy S2 w Warszawie. W 2022 roku (tunel otwarto pod koniec 2021 r.) zainstalowane tam urządzenia zarejestrowały blisko 42,5 tys. naruszeń (w tym czasie z tunelu skorzystało ok. 230 mln pojazdów). – Obecność urządzeń działa prewencyjnie na kierujących. Liczba przypadków przekroczenia prędkości w tunelu maleje z miesiąca na miesiąc – przyznaje Monika Niżniak, rzecznik prasowa GITD. Jak przekazuje biuro prasowe inspekcji, porównanie danych z początku 2022 r. z danymi z końca tego samego roku odnotowano spadek liczby zarejestrowanych wykroczeń o ok. 67 proc.: z niemal 5,9 tys. w styczniu do blisko 1,9 tys. w grudniu.
Już wcześniej podawano, że większość przekroczeń prędkości, dotyczy jazdy od 11 do 20 km/h ponad obowiązujący limit. Co ważne, od otwarcia tunelu nie doszło w nim do żadnego poważnego zdarzenia drogowego.
Średnia prędkość pojazdów mierzona jest także w nowo otwartym tunelu na zakopiance. Obiekt został otwarty 12 listopada 2022 r. Od jego uruchomienia do końca stycznia 2023 r., zarejestrowano 5,7 tys. naruszeń prędkości. Ze wstępnych analiz wynika, że ponad 75 proc. wszystkich odnotowanych naruszeń dotyczy najniższego progu przekroczenia, tj. pomiędzy 11 a 20 km/h więcej niż obowiązujące na tym odcinku drogi ograniczenie prędkości.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.