Zakończyły się prace na charakterystycznym toruńskim moście im. Marszałka Józefa Piłsudskiego nad Wisłą. To ważny łącznik między prawobrzeżną i lewobrzeżną częścią miasta. Ponad stuletni obiekt zyskał nowy wygląd, szerszy ciąg pieszo-rowerowy, windy i punkty widokowe.
Miejski Zarząd Dróg w Toruniu zakończył rozbudowę charakterystycznego mostu Marszałka Józefa Piłsudskiego. Obiekt jest nie tylko historyczną wizytówką miasta, ale także stanowi ważny ciąg komunikacyjny. Łączy prawobrzeże z lewobrzeżną częścią miasta, a przede wszystkim prowadzi do kolejowego dworca głównego. Dodatkowo most nad Wisłą jest objęty ochroną konserwatorską. Konstrukcja łuków pochodzi z 1905 roku, a montaż obiektu odbył się w 1933 roku.
Zyskali piesi i rowerzyści
Nowością jest ciąg pieszo-rowerowy, który przed przebudową miał zaledwie 2 metry szerokości. W ramach inwestycji wykonano poszerzenie wsporników chodnikowych, na których z paneli kompozytowych wybudowano zupełnie nowe ciągi piesze i rowerowe o szerokości 4,2 m. Pozwoliło to na rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego na przeprawie, po obu stronach mostu. – Panele były montowane przy pomocy 55 tonowego dźwigu, łączone za pomocą stalowych elementów co 10 lub 13 metrów. Warto dodać, że kompozyty posiadają specjalną powłokę antypoślizgową, która została wykonana w dwóch kolorach: szarym-przeznaczonym dla pieszych i czerwonym dla rowerzystów – podkreślają drogowcy.
Ciekawostką może być fakt, że do poszerzenie chodnika po stronie zachodniej, czyli tej od Bydgoskiego Przedmieścia, wykorzystano 74 pomosty kompozytowe. Najlżejszy z nich ważył 2 tony, a najcięższy 5. W pierwszej kolejności został wykonany chodnik po stronie zachodniej (od strony Bydgoskiego Przedmieścia), jego budowa trwała dwa miesiące. Potem przeprowadzono prace po drugiej stronie. W styczniu tego roku rowerzyści i piesi mieli do dyspozycji ciągi po obu stronach mostu. Oczyszczona konstrukcja z punktami widokowymi
W ramach zadania wyczyszczono i naprawiono oblicowania kamienne przyczółków mostu i filarów, przebudowano sieci zlokalizowane na obiekcie i infrastrukturę techniczną kolidującą z inwestycją. Wykonano naprawy istniejącej płyty pomostu oraz wymieniono uszkodzone elementy konstrukcji stalowej pomostu – podłużnice, stężenia wiatrowe, blachy węzłowe.
Obiekt zyskał nowe kapy chodnikowe, nawierzchnię jezdni i chodników, bariery drogowe i odwodnienie. Cała konstrukcja stalowa została zabezpieczona antykorozyjnie. Czyszczenie i malowanie mostu było wykonywane w dzień i w nocy, przy utrzymaniu ruchu pieszego i kołowego na moście. – Technologia robót została tak przewidziana i uzgodniona, że wykonawca prowadził prace jednocześnie na dwóch przęsłach. Na potrzebę tych prac na budowę dostarczono około 40 tirów rusztowań. W sumie zabudowano ich około 800 ton. Do wykonania zabezpieczenia antykorozyjnego obiektu zastosowano cztery systemy epoksydowo – poliuretanowe. Na samo wykonanie powłoki antykorozyjnej konstrukcji nad jezdnią zużyto 29 tys. kg farby – chwalą się drogowcy.
Wykonano schody na Kępę Bazarową i plażę miejską oraz nowe zejście na Bulwar Filadelfijski wyposażone w windy dostosowane dla rowerzystów i osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dodatkowo od strony placu Armii Krajowej powstała pochylnia dla rowerzystów, rodzin z małymi dziećmi i osób poruszających się na wózkach. Na moście powstały trzy punkty widokowe. Można z nich podziwiać m.in. Zamek Dybowski oraz Stare Miasto.
Most zyskał nową iluminację i oświetlenie. Iluminacja składa się z 360 indywidulanie sterowanych energooszczędnych opraw ledowych.
Inwestycję realizowano od marca 2020 r. do końca kwietnia 2022 r. Za roboty odpowiada konsorcjum firm: Intop Warszawa i Euro-Darmal z Kamiennej Góry. Całkowita wartość inwestycji to około 132 mln zł. Toruń zyskał dofinansowanie ze środków rezerwy subwencji ogólnej Budżetu Państwa w kwocie 45,8 mln zł oraz z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych – 29,2 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.