Od 10 grudnia pociągi w Szczecinie znów mogą przemierzać rzekę Regalicę – tym razem dwutorowym mostem o prześwicie umożliwiającym swobodną żeglugę statków śródlądowych, a nie jednotorowym mostem zwodzonym, jak wcześniej. Tym samym poprawi się przepustowość szczecińskiego węzła kolejowego, co ma kluczowe znaczenie zarówno dla przewozów aglomeracyjnych, jak i ruchu towarowego do portów morskich.
W październiku informowaliśmy na łamach "Rynku Infrastruktury", że zakończone zostały obciążenia próbne nowego mostu nad Regalicą w Szczecinie. Wraz z budową przyległego wiaduktu, umożliwiającego bezkolizyjny przejazd nad ulicą Szklaną, jest to kluczowa inwestycja infrastrukturalna w stolicy województwa zachodniopomorskiego. Projekt zrealizowały wspólnie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie oraz PKP Polskie Linie Kolejowe, zaś wykonawcą prac budowlanych był Budimex. Łączne nakłady inwestycyjne na ten cel wyniosły 282 mln zł. Inwestycja została zrealizowana ze wsparciem z funduszy europejskich w ramach instrumentu CEF.
Nowy most ma 276 metrów długości, a prześwit względem wielkiej wody żeglownej wynosi 6,2 metry, co umożliwi w przyszłości przepływanie statków śródlądowych przewożących kontenery w dwóch warstwach. Do jego budowy użyto 2,8 tys. stali. Konstrukcja składa się z aż 10 tys. elementów. W ramach inwestycji oprócz budowy przyległego wiaduktu zrealizowano także prace na łącznie 12 kilometrach torów. Pociągi będą mogły jeździć na przebudowanym odcinku z prędkością 120 km/h.
Celem inwestycji było zapewnienie możliwości rozwoju żeglugi śródlądowej oraz poprawa płynności ruchu kolejowego na odcinku Szczecin Podjuchy – Szczecin Port Centralny. Wcześniej w tej samej lokalizacji istniał od 1877 roku (z przerwą w latach 1945-1949) most zwodzony, a to ograniczało rozwój żeglugi śródlądowej na Odrze, jak również utrudniało dostęp do portu morskiego w Szczecinie. Dodatkowo na moście zwodzonym był tylko jeden tor, a na nowej konstrukcji znajdują się dwa tory. Oddanie do użytku nowej przeprawy mostowej umożliwi zatem rozwój zarówno połączeń aglomeracyjnych w kierunku Gryfina, jak i kolejowych przewozów towarowych, w szczególności do portu morskiego.
Od 10 grudnia pociągi mogą znów pokonywać Regalicę, co oznacza, że dobiegły końca uciążliwe objazdy przez stację kolejową Szczecin Dąbie, skutkujące wydłużeniem czasu przejazdu z Gryfina do centrum Szczecina z nieco ponad 20 minut do co najmniej 40 minut. Ma to duże znaczenie dla pierwszego etapu projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Jak informował “Rynek Kolejowy”, zakłada on uruchomienie dodatkowych par pociągów ze Szczecina do Goleniowa, Gryfina i Stargardu. Jest szansa, że będzie to miało miejsce już w styczniu 2024 roku. W odniesieniu do Gryfina projekt zakłada wzrost liczby połączeń do 22 par na dobę – niestety bez cyklicznego rozkładu jazdy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.