Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Przyszłość Odrzańskiej Drogi Wodnej według Ministerstwa Infrastruktury

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
12-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Ministerstwo Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Przyszłość Odrzańskiej Drogi Wodnej według Ministerstwa Infrastruktury
fot. Ministerstwo InfrastrukturyStopień wodny Malczyce
Uregulowane rzeki pełne barek są nieodłącznym elementem transportowego pejzażu Holandii. Żegluga śródlądowa odgrywa także istotną rolę w kilku innych państwach w Europie Zachodniej, natomiast w Polsce praktycznie nie istnieje. Jednym ze sztandarowych postulatów wyborczych Prawa i Sprawiedliwości była odbudowa przewozów towarowych na polskich rzekach, począwszy od Odry. Jak przedstawia się aktualnie sytuacja w tym zakresie?

Odbudowa żeglugi śródlądowej na Odrze była jedną z obietnic wyborczych formacji rządzącej w kolejnych elekcjach, a także osobiście Marka Gróbarczyka, który w latach 2015-2020 pełnił urząd ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, zaś od roku 2020 sprawuje z podobnym zakresem kompetencji funkcję sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Dlaczego Odra? Transport towarowy historycznie funkcjonował na tej rzece na dużą skalę, a i obecnie realizowane są niewielkie przewozy. Ponadto koszty jej rewitalizacji nie byłyby tak wysokie, jak w przypadku użeglownienia Wisły. Obowiązujące w odniesieniu do żeglugi śródlądowej strategie rządowe zakładają osiągnięcie klasy żeglowności Va.

O stan realizacji rządowych założeń strategicznych zapytał w interpelacji poselskiej Michał Jaros, poseł Koalicji Obywatelskiej. Parlamentarzysta zarzucił także rządowi, że Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie doprowadziło swoją polityką do zanieczyszczenia rzeki, którego skutki obserwowaliśmy w zeszłym roku w postaci masowego śnięcia ryb. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk w odpowiedzi na zapytanie posła Jarosa nie zgodził się z takim postawieniem sprawy. – Pragnę podkreślić, że twierdzenia Pana Posła o rzekomym prowadzeniu nieodpowiedzialnej polityki przez PGW WP w obszarze gospodarki wodnej, czego skutkiem jest wzrost zanieczyszczeń rzeki Odry nie znajduje żadnego uzasadnienia w stanie faktycznym i nie jest poparte żadnymi dowodami – napisał sekretarz stanu w MI, wskazując także, że właściwości fizykochemiczne wody w Odrze ulegają już poprawie.

Przyszłość Odry w wymiarze ekologicznym i transportowym

Jak podkreślił Marek Gróbarczyk, MI we współpracy z MSWiA oraz resortami klimatu i środowiska oraz rolnictwa i rozwoju wsi przygotowało projekt ustawy o rewitalizacji rzeki Odry, który został przyjęty 17 maja bieżącego roku przez rząd, w ramach którego przewidziane zostały systemowe rozwiązania, zarówno umożliwiające odbudowę zasobów przyrodniczych, jak i ograniczenie ryzyka zaistnienia podobnych zdarzeń w przyszłości, zarówno poprzez poprawę reagowania na zagrożenia, jak również zmniejszenie presji na środowisko wodne.

Niezależnie od powyższego, wiceminister Gróbarczyk wskazał, że równolegle realizowane będą Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 oraz program wieloletni “Kompleksowe zagospodarowanie Odry Środkowej”, które aktualnie są procedowane, co zdaniem wiceministra oznacza, że nie można twierdzić, że rewitalizacja Odry w kontekście odnowy żeglugi śródlądowej pozostaje w sferze deklaracji i pomysłów. Marek Gróbarczyk wskazał w tym kontekście na konkretne projekty inwestycyjne, spośród których 9 ma polegać na modernizacji infrastruktury hydrotechnicznej.

Nowe stopnie wodne i inne projekty

W ramach modernizacji infrastruktury hydrotechnicznej na Odrze Środkowej powstać mają w latach 2023-2030 dwa nowe stopnie wodne, w Ścinawie i Lubiążu, co ma przyczynić się do zapewnienia warunków dla funkcjonowania żeglugi śródlądowej w przyszłości, a tym samym poprawy integracji portów morskich znajdujących się u ujścia Odry z zapleczem lądowym. Wiceminister Gróbarczyk wskazał, że od 2018 roku zrealizowano inwestycje bezpośrednio związane z budową Odrzańskiej Drogi Wodnej opiewające na kwotę ponad 1,48 mld zł. W ramach zainicjowanych dotychczas zadań realizowane są jeszcze roboty towarzyszące związane z budową stopnia wodnego w Malczycach.

Wiceminister Gróbarczyk wskazał także, że opracowano kompletną dokumentację projektową i uzyskano wszelkie niezbędne decyzje administracyjne dla budowy jazu klepowego na stopniu wodnym Ujście Nysy oraz modernizacji śluzy i sterowni na stopniach wodnych Ujście Nysy i Opole. Trzy projekty, obejmujące także modernizację infrastruktury towarzyszącej, w tym przebudowę awanportów, mają zostać zrealizowane w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 (tzw. FEnIKS). Przewidywane nakłady inwestycyjne na ten cel to 611 mln zł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Mikołaj Kobryński 11 sierpnia 2023

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk: Wojciech Makieła nowym wiceprezesem

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Nowy bezpośredni serwis oceaniczny

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Nowy bezpośredni serwis oceaniczny

Mikołaj Kobryński 06 sierpnia 2023

Zobacz również:

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Biznes i przemysł

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Grzegorz Rekiel 27 sierpnia 2023

Azoty chcą pływać barkami po Odrze

Intermodal i logistyka

Azoty chcą pływać barkami po Odrze

Roman Czubiński 18 września 2022

Kaczyński: Odbudowa odrzańskiej drogi wodnej jest ogromnie ważna

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Mikołaj Kobryński 11 sierpnia 2023

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk: Wojciech Makieła nowym wiceprezesem

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Nowy bezpośredni serwis oceaniczny

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Nowy bezpośredni serwis oceaniczny

Mikołaj Kobryński 06 sierpnia 2023

Zobacz również:

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Biznes i przemysł

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Grzegorz Rekiel 27 sierpnia 2023

Azoty chcą pływać barkami po Odrze

Intermodal i logistyka

Azoty chcą pływać barkami po Odrze

Roman Czubiński 18 września 2022

Kaczyński: Odbudowa odrzańskiej drogi wodnej jest ogromnie ważna

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5