Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiły przetarg na projekt przebudowy mostu Chrobrego. Powstała w latach 60. XX w jest w złym stanie – nieszczelna jest izolacja pod chodnikami, uszkodzenia korozyjne mogą przyszłości powodować obniżanie nośności obiektu. Na wykonanie projektu wykonawca będzie miał 910 dni od podpisania umowy.
Most Chrobrego w Poznaniu powstał w latach 60. XX w. W 1989 r. przeszedł gruntowny remont. Jak informują Poznańskie inwestycje miejskie, nieszczelna jest izolacja pod chodnikami, nie ma prawidłowego odwodnienia, widoczne są uszkodzenia spowodowane przez korozję i nieszczelności w dylatacji. Występujące przecieki oraz uszkodzenia korozyjne mogą w krótkim okresie wpłynąć na obniżenie nośności obiektu. W zdecydowanie w gorszym stanie jest most północny.
Stara przeprawa zostanie w związku z tym rozebrana, a w jej miejsce, na podstawie przygotowanego projektu, zbudowana będzie nowa. W ramach rozbudowy mostu Chrobrego w powstaną trzy niezależne konstrukcje przęseł pod każdą z jezdni i torowisko tramwajowe. Wykonawca projektu będzie musiał również zaprojektować most tymczasowy po stronie południowej.
W zakres zadania wchodzi również projekt przebudowy przejścia podziemnego dla pieszych na Ostrowie Tumskim, przy skrzyżowaniu ul. Wyszyńskiego z ul. Ostrów Tumski i ul. Wieżową, oraz rozbudowę ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego (od ul. Chwaliszewo do ul. Zagórze) oraz skrzyżowań z ul. Chwaliszewo, ul. Panny Marii i ul. Wieżową.
Oferty w przetargu na zaprojektowanie budowy mostu Chrobrego można składać do 3 grudnia 2020 r. Kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty będą doświadczenie (30 proc.), jakość (10 proc.) oraz cena (60 proc.).
W bieżącym roku PIM sfinalizowały
przebudowę innej ważnej przeprawy – mostu Lecha. Wykonawcą było konsorcjum spółek MOST z Sopotu oraz KSH ze Śremu. Oferta złożona przez te firmy wyniosła 53 mln złotych. Projekt był współfinansowany ze środków Miasta Poznania i z dotacji Unii Europejskiej.
W wyniku przebudowy powstał most o długości około 236 metrów. Dostosowany został nie tylko do większych obciążeń, ale również wyposażony w trzy pasy jezdni o szerokości 3,5 metra każdy. Pojawiły się również ścieżka rowerowa o szerokości 2 m oraz chodnik o szerokości 1,5 metra. Do budowy zostało zużyte około 7 tys. m3 betonu i 2,5 tys. ton stali.