Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Polskie elektryczne i wodorowe samochody dostawcze z 12 mln zł

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-02-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
WysokieNapiecie.pl

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Polskie elektryczne i wodorowe samochody dostawcze z 12 mln zł
fot. pixabay.com/pl/goranh
NCBiR wyłonił cztery firmy, które przejdą do kolejnej rundy programu E-VAN, wspierającego rozwój polskich samochodów dostawczych o napędzie elektrycznym lub wodorowym. Najwięcej punktów zebrał zgorzelecki Innovation AG, zajmujący się do tej pory ekokonwersjami. Po 3 mln zł na dalsze prace dostaną też spółka Sobiesława Zasady, warszawki Instytut Elektrotechniki oraz wodorowa Syrena z Kutna wraz z Ekoenergetyką i Mpower.

26 stycznia, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju rozstrzygnęło kolejny etap konkursu na zaprojektowanie elektrycznych lub wodorowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Opracowane w ramach programu pojazdy mają mieć ładowność przynajmniej 1 tony i możliwość pokonania na jednym ładowaniu 250 km (w przypadku auta na baterie) lub 400 km (w przypadku pojazdu z wodorowym ogniwem paliwowym – FCEV).

Programem zainteresowanych było przynajmniej kilkanaście firm i konsorcjów, spośród których w pierwszym etapie wystartowało dziesięć. Zespoły miały pokazać wstępną koncepcję techniczną i biznesową, udowodnić, że mają potencjał badawczo-rozwojowy, są w stanie zaprojektować pojazd spełniający warunki konkursu i dostarczyć kluczowe elementy.

Autosan i ARP (b. Rafako ebus) z negatywnymi ocenami

Na tym etapie z konkursu odpadły już m.in. „rządowe” projekty firmowane przez Rafako eBus (obecnie ARP E-vehicles) i Autosan. Do II etapu, zgodnie z założeniami konkursu, przeszły dwa najlepsze projekty dostawczaków elektrycznych i dwa najlepsze projekty wodorowe.

Prowadzi startup ze Zgorzelca

Najlepsze oceny zebrała, rozwijana w ramach Zklastra, zgorzelecka Innovation AG, należąca do Alberta Gryszczuka. – Ten konkurs został zaprojektowany jak wyścig z kolejnymi etapami i za to należą się duże brawa dla NCBiR. To bardzo nowoczesna formuła, która wymusiła utrzymywanie ciągłego wysokiego poziomu merytorycznego i zarządzania organizacją. To bardzo rozwijająca rywalizacja – mówi w rozmowie z portalem WysokieNapiecie.pl Albert Gryszczuk.

Szef zespołu rywalizację ma we krwi, bo zanim zaczął inwestować w energetykę odnawialną, rozwijanie zgorzeleckiego klastra energii i konwersję aut ze spalinowych na elektryczne, budował auta do wyścigu Dakar, m.in. dla Adama Małysza.

Czy szanse E-VAN-a są większe niż Izery – polskiego samochodu elektrycznego? Kto jeszcze zakwalifikował się do dalszego etapu? Czy są szanse na komercjalizację projektu? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

inf prasowa 16 lipca 2023

DB Schenker. Elektryczne ciężarówki wyjadą w długie trasy

Inżynieria i innowacje

MI: Proponowane przepisy unijne grożą wykluczeniem komunikacyjnym

Inżynieria i innowacje

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

inf prasowa 16 lipca 2023

DB Schenker. Elektryczne ciężarówki wyjadą w długie trasy

Inżynieria i innowacje

MI: Proponowane przepisy unijne grożą wykluczeniem komunikacyjnym

Inżynieria i innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5