Partnerzy serwisu:
Inżynieria i innowacje

Pierwszy element tunelu pod cieśniną Bełt Fehmarn gotowy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Femern

Podziel się ze znajomymi:

W zakładzie produkcyjnym w Rødbyhavn w Danii ukończono budowę pierwszego betonowego elementu tunelu drogowo-kolejowego pod cieśniną Bełt Fehmarn, który umożliwi skrócenie czasu podróży pomiędzy Hamburgiem a Kopenhagą. Liczący blisko 18 kilometrów długości tunel ma powstawać poprzez zanurzanie łącznie 79 takich elementów, które zostaną zasypane piaskiem i żwirem. 

Tunel drogowo-kolejowy pod cieśniną Bełt Fehmarn, którego budowa rozpoczęła się w 2020 roku, to jedna z największych realizowanych obecnie w Europie inwestycji infrastrukturalnych. W tunelu znajdzie się dwutorowa linia kolejowa o prędkości eksploatacyjnej 200 km/h oraz droga szybkiego ruchu w układzie 2x2. Po przewidywanym na 2029 rok oddaniu tunelu do użytku nastąpi radykalne skrócenie czasów przejazdu pociągów pomiędzy Niemcami a Danią i Szwecją.

Powstanie bowiem spójny ciąg linii kolejowych łączących Hamburg i Lubekę z Kopenhagą i Malmö o przebiegu zbliżonym do linii prostej między pierwszymi trzema spośród wyżej wymienionych miast. Dotychczas przejazd najkrótszą trasą w tej relacji wymagał pokonania cieśniny promem.

79 prefabrykowanych betonowych elementów

Tunel ten powstanie poprzez sukcesywne zanurzanie 79 prefabrykowanych betonowych elementów o prostokątnym przekroju, które zostaną osadzone na fundamencie na dnie morza. Następnie powstała konstrukcja zostanie zasypana kilkumetrową warstwą ochronną, składającą się z mieszaniny piasku i żwiru. Każdy spośród wspomnianych elementów ma mieć 217 metrów długości, 42 metrów szerokości i 9 metrów wysokości.

W maju w zakładzie produkcyjnym w Rødbyhavn w Danii zakończono produkcję pierwszego elementu. Oprócz wspomnianych 79 elementów powstanie także kolejnych 10, w których umiejscowione zostaną różnego rodzaju instalacje i zaplecze techniczne. – Odlewanie tak ogromnej konstrukcji betonowej było długotrwałym i złożonym przedsięwzięciem – wskazuje Henrik Vincentsen, dyrektor duńskiej państwowej spółki Femern, która odpowiada za realizację projektu.

Pierwsze zanurzenie w tym roku

Zanurzenie pierwszego elementu ma nastąpić jeszcze w tym roku. Po trzech tygodniach utwardzania przewidziano instalację stalowych grodzi i zbiorników balastowych, co umożliwi zachowanie stabilności konstrukcji podczas zanurzania. Prace przygotowawcze przez zanurzeniem elementu mają trwać do końca maja, co umożliwi zgromadzenie informacji potrzebnych do usprawnienia zanurzania kolejnych elementów.

– Odlanie pierwszego elementu tunelu to duże osiągnięcie, ale przed nami jeszcze długa droga. Nigdzie indziej na świecie nie odbywa się seryjna produkcja betonowych elementów tej wielkości, a to właśnie musimy opanować w kolejnych latach. Naszym celem jest przekształcenie tego, co nadzwyczajne, w rutynową praktykę – mówi Sébastien Bliaut, dyrektor w zaangażowanej w inwestycję spółce FLC.

Wcześniej holenderskie spółki Boskalis i Van Oord wykonały prace pogłębiarskie, które trwały trzy lata. Z wykorzystaniem 70 statków wydobyto aż 15 mln m3 urobku. To niewiele mniej niż podczas pogłębiania na 62-kilometrowym odcinku toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia, podczas którego wydobyto 24 mln m3.

Spójny ciąg linii kolejowych umiarkowanie dużych prędkości

Łączna długość powstałego tunelu wyniesie 17,6 kilometra. Tym samym będzie to najdłuższy tunel drogowo-kolejowy na świecie i jednocześnie najdłuższy na świecie tunel drogowy pod wodą. Po jego ukończeniu pokonanie cieśniny zajmie 10 minut w przypadku przejazdu samochodem i tylko 7 minut w przypadku przejazdu pociągiem.

Warto dodać, że oprócz samego tunelu realizowanych jest szereg komplementarnych inwestycji kolejowych w ramach projektu określanego w Niemczech mianem Vogelfluglinie, zaś w Danii – Fugleflugtslinjen. W efekcie pomiędzy Hamburgiem a Kopenhagą będzie można jeździć w zależności od odcinka z prędkością 200 km/h lub 250 km/h.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szwajcaria: Remonty dróg bez korków? To możliwe! [zdjęcia]

Inżynieria i innowacje

Szwajcaria: Remonty dróg bez korków? To możliwe! [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 kwietnia 2024

Paryż otworzył trzecią w pełni automatyczną linię metra

Inżynieria i innowacje

W Sulejówku będzie kolejny tunel pod torami – rozpoczęła się budowa

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Szwajcaria: Remonty dróg bez korków? To możliwe! [zdjęcia]

Inżynieria i innowacje

Szwajcaria: Remonty dróg bez korków? To możliwe! [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 kwietnia 2024

Paryż otworzył trzecią w pełni automatyczną linię metra

Inżynieria i innowacje

W Sulejówku będzie kolejny tunel pod torami – rozpoczęła się budowa

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5