Poznaliśmy już pytania, na które 25 października, obok wyborów parlamentarnych, odpowiedzą mieszkańcy Opola. Będzie to finał konsultacji społecznych w sprawie nowej przeprawy przez Odrę.
Konsultacje rozpoczęły się 10 września i od tego czasu do opolan trafiło ponad 52 tys. ulotek. Zorganizowano też 11 spotkań z prezydentem miasta, uruchomiono specjalną zakładkę na stronie opole.pl oraz na portalu Facebook. Władze miejskie starają się, aby jak najwięcej osób poznało propozycje w sprawie nowej przeprawy i aby mieszkańcy mogli wyrazić swoją opinię.
– Na pewno obserwujemy większą świadomość mieszkańców w zakresie problemów komunikacyjnych – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” rzecznik prasowy opolskiego ratusza Mateusz Magdziarz. – Póki co trudno ocenić jak wpłynie to na frekwencję 25 października – dodaje.
Więcej wyborów
W tym samym dniu co wybory parlamentarne odbędzie się bowiem finał konsultacji, a więc głosowanie. – Będzie się ono odbywać w specjalnych punktach konsultacyjnych, które ulokowane zostaną we wszystkich czynnych lokalach wyborczych, od 7.00 do 21.00. Punkty zostaną specjalnie oznaczone, tak jak urny do głosowania. Dołożymy starań, aby punkty były odpowiednio widoczne dla mieszkańców – wylicza Grzegorz Marcjasz, sekretarz Urzędu Miejskiego w Opolu.
Trzy pytania
Mieszkańcy odpowiedzą na trzy pytania: Czy uważa Pani/Pan, że miasto powinno wybudować nowy most przez Odrę, który będzie częścią trasy średnicowej, łączącej Zaodrze z Centrum? Czy uważa Pani/Pan, że miasto powinno wybudować nowy most na Odrze, który będzie częścią obwodnicy południowej, łączącej południową część miasta z obwodnicą północną przy rondzie na ul. Strzeleckiej? Która z tych inwestycji powinna być realizowana jako pierwsza?
– Pytania, które przygotowaliśmy na głosowanie dają możliwość bardzo szerokiej konsultacji wariantów nowej przeprawy przez Odrę. Wyszliśmy z założenia, że nie ma w mieście nikogo, kto byłby przeciwny stwierdzeniu, że Opole potrzebuje kolejnego mostu. Opolanie będą mogli jednoznacznie wskazać, czy akceptują propozycje inwestycyjne jakie przygotowały władze miasta, a także określić, która z proponowanych przepraw powinna powstać jako pierwsza – mówi Mirosław Pietrucha, wiceprezydent Opola.
Jaki będzie nowy most?
W ciągu ostatnich lat wykrystalizowały się dwa konkretne warianty nowej przeprawy, niosące korzyści dla miasta. Pierwszy z nich nazywany jest drogą średnicową. Projekt służy załatwieniu najbardziej uciążliwych problemów. Zaprezentowane przez miasto rozwiązanie dodaje nowy most nad Odrą i poprawia warunki ruchowe w centrum Opola, odciążając skrzyżowania ulic 1. Maja – Korfantego–Armii Krajowej oraz ciąg Korfantego – Piastowska – Spychalskiego.
Drugi zaprezentowany w kampanii projekt to południowa obwodnica. Rozwiązanie dedykowane jest głównie tranzytowi. Ma domknąć układ obwodnicy Opola, skomunikować DK-45 z DW-423 oraz pozwolić na uniknięcie wyburzeń budynków mieszkalnych. Przede wszystkim jednak obwodnica wyprowadza ruch ciężkich pojazdów z centrum miasta. pomiędzy centrum a Zaodrzem.