W poniedziałek (14 grudnia) otwarto nowy most na Wiśle w ciągu drogi wojewódzkiej nr 973. 677-metrowa przeprawa połączyła dwa brzegi rzeki pomiędzy Borusową i Nowym Korczynem. Powstała tym samym najkrótsza trasa z Tarnowa w kierunku Kielc i dalej do Warszawy. Koszt inwestycji wyniósł 53,7 mln zł.
Inwestycja zlokalizowana jest w województwie świętokrzyskim na terenie gminy Nowy Korczyn oraz w województwie małopolskim na terenie gminie Gręboszów. W jej ramach w miejscu dawnej przeprawy promowej zbudowany został most przez Wisłę wraz z dojazdami – od skrzyżowania typu rondo z drogą krajową nr 79 oraz drogą wojewódzką nr 973 na terenie województwa świętokrzyskiego w miejscowości Nowy Korczyn, do włączenia zjazdu z mostu do istniejącej drogi wojewódzkiej nr 973 na terenie województwa małopolskiego w miejscowości Borusowa.
Budowa przeprawy mostowej stanowiła część nowego korytarza transportowego na osi północ południe, który stanie się alternatywą dla obciążonego odcinka drogi krajowej nr 73. Nowy odcinek i towarzysząca mu ścieżka rowerowa zostay połączone z biegnącą po wale Wisły drogę dla rowerów wybudowaną w ramach Wiślanej Trasy Rowerowej.
Most ma długość ponad 660 m, rozpiętość przęsła bezpośrednio nad nurtem rzeki ma ok. 130 m. Szerokość jezdni na moście to ok. 8 m (2 pasy ruchu po 3,5 m + 2 opaski szer. 0,5 m), z jednej strony towarzyszy jej chodnik ze ścieżką rowerową chodnik o szerokości 2 m. Most ma klasę obciążenia A (500 kN). Przekracza międzywale rzeki Wisły bezpośrednio powyżej ujścia Nidy do Wisły. Na moście powstała też stacja pogodowa rejestrująca temperatury gruntu, powietrza oraz prędkości wiatru.
Umowa z wykonawcą została podpisana w kwietniu 2018 r., uzyskanie decyzji ZRID miało miejsce w marcu 2019 r. Inwestycja prowadzona była w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. Wykonawcą było Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Prace były współfinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Powstanie nowego elementu infrastruktury przyniosło koniec eksploatacji innego –
zakończono działanie promu rzecznego Borusowa – Nowy Korczyn na Wiśle. Był to
jeden z tych przypadków, w których droga wojewódzka jest przecięta przez rzekę, a jedynym sposobem na jej przekroczenie jest podróż promem. Jednocześnie była to jedyna taka sytuacja na małopolskich drogach wojewódzkich. Wisła w tym miejscu jest granicą pomiędzy województwami małopolskim i świętokrzyskim, a przekroczenie jej za pomocą żeglugi śródlądowej nadzorował ZDW w Krakowie.