Niedostateczna liczba mostów na polskich drogach jest istotnym problemem społecznym m.in. ze względu na ograniczony dostęp do rynku pracy – taki wniosek wyciągnąć można ze stanowiska Ministerstwa Infrastruktury w sprawie planowanych inwestycji. Resort chce, by nowe obiekty – na drogach krajowych, ale i tych niższego szczebla – przyczyniły się do poprawy spójności regionów.
Niedawno opisywaliśmy na naszych łamach problem nieciągłości polskiej sieci drogowej w związku z wciąż istotnymi brakami przepraw przez rzeki. Przez Wisłę nie można przejechać m.in. w całym szeregu lokalizacji na Mazowszu i Lubelszczyźnie, a drogi wojewódzkie odchodzące od obu brzegów rzeki pomimo jednolitej numeracji praktycznie się nie łączą. O dużej randze budowy przepraw w polityce transportowej państwa zapewnia nas Ministerstwo Infrastruktury.
Prace przygotowawcze w Sandomierzu ruszyły zgodnie z planem – W zakresie dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad realizowane są przeprawy mostowe przez Wisłę, przede wszystkim w ciągu autostrad i dróg ekspresowych. Przykładem może być przeprawa w Kazimierzowie na odcinku S7 Gdańsk – Elbląg, który został udostępniony do ruchu w drugiej połowie 2017 r., czy obecnie realizowany most w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy (planowane oddanie w 2020 r.) – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy resortu. Zapewnia nas też, że ruszyły prace przygotowawcze do przebudowy starego mostu przez Wisłę w Sandomierzu w ciągu DK-77. Po realizacji przedsięwzięcia ruch ma być możliwy po dwóch jezdniach. W grudniu GDDKiA
zawarła umowę na uzyskanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji.
Z punktu widzenia całej sieci drogowej kluczowe znaczenie mają przy tym przeprawy na drogach niższych kategorii. – Wsparcie finansowe dla jednostek samorządu terytorialnego na budowę mostów jest przewidziane w ramach Funduszu Dróg Samorządowych – przypomina nasz rozmówca. – Dofinansowanie zadań mostowych z FDS wyniesie 80% kosztów realizacji zadania – dodaje.
Inwestycje istotnie znacząco poprawić spójność regionalnych sieci drógWskazuje on przy tym kilka czynników, które mają wpływ na wybór konkretnych inwestycji realizowanych w ramach programu Mosty dla Regionów. Obok konieczności poprawy spójności sieci drogowej i potencjału społeczno-gospodarczego miejscowości, które uzyskają nową przeprawę, wymienia także poprawę dojazdu do miejsc pracy. Szczególnie analizowana ma być przy tym wewnętrzna spójność komunikacyjna poszczególnych regionów.
– O dofinansowanie projektów w ramach programu Mosty dla Regionów mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego (z wyłączeniem miast na prawach powiatu) zarządzające drogami, w ciągu których mają powstać przeprawy mostowe kwalifikujące się do wsparcia. Źródłem finansowania są środki pochodzące z rezerwy celowej budżetu państwa – podsumowuje Szymon Huptyś. Przypomnijmy, że planowane jest umożliwienie uczestnictwa w programie Mosty dla Regionów
również miastom na prawach powiatu niebędące siedzibą wojewody lub sejmiku.