Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Materiały z rozbiórki ponownie na drogi

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-09-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras.

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Materiały z rozbiórki ponownie na drogi
fot. mat. pras.
Do 30 proc. materiału w nowej warstwie nawierzchni może pochodzić z rozbiórki i remontów dróg – takie założenie przyświeca projektowi „Asfalty do recyklingu” realizowanemu przez Lotos Asfalt i Politechnikę Warszawską. Projekt badawczo-rozwojowy potrwa jeszcze do 2023 roku.

Recykling nawierzchni asfaltowych jest od lat bardzo powszechnie stosowany w Stanach Zjednoczonych oraz w krajach Europy Zachodniej. Z uwagi na wymogi środowiskowe, konieczność oszczędzania zasobów naturalnych i ekonomię, technologia ta jest coraz bardziej powszechna również na Wschodzie Europy. Nawierzchnie wykonane z materiałów z recyklingu – dzięki użyciu specjalnych asfaltów „odmładzających” – nie ustępują drogom wybudowanym z nowych materiałów. Ponadto ślad węglowy takich nawierzchni jest dużo mniejszy niż powstałych z nowych materiałów budowlanych.

W ramach projektu „Asfalty do recyklingu” specjaliści spółki Lotos Asfalt i naukowcy z Politechniki Warszawskiej chcą opracować technologię nowego lepiszcza asfaltowego poprzez aplikację specjalnych dodatków wyselekcjonowanych w ramach badań. Taki asfalt nada właściwości odświeżających, poprawiających parametry starego lepiszcza z recyklingu oraz umożliwiających uzyskanie wymaganej jakości mieszanek mineralno-asfaltowych, wyprodukowanych ze zwiększoną ilością materiałów pochodzących z recyklingu remontowanych nawierzchni asfaltowych. Zakończenie projektu planowane na 2023 rok. Jest on w 100 proc. finansowany przez spółkę Lotos Asfalt.

Przed polską branżą drogową stoją wyzwania dotyczące utrzymania w przyszłości sieci drogowej, która od kilkunastu lat jest intensywnie budowana. Wymiana warstwy ścieralnej, którą wykonuje się regularnie co 12-15 lat, wygeneruje dla 10 km odcinka autostrady 150 tys. ton granulatu asfaltowego, który trzeba efektywnie zagospodarować. Zdaniem naukowców, trzeba doprowadzić do sytuacji, by dobrej jakości materiał pochodzący z obecnych inwestycji w 100 proc. był wykorzystywany w budowie i remontach nowych nawierzchni asfaltowych.

W spotkaniu podsumowującym aktualny status projektu wzięli udział ze strony Politechniki Warszawskiej prof. Andrzej Garbacz, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej oraz prof. Karol Kowalski, dyrektor Instytutu Dróg i Mostów wraz z przedstawicielami zakładów Instytutu, a ze strony Lotos Asfalt Krzysztof Rodzik, członek zarządu oraz Adam Wojczuk, dyrektor ds. strategii rozwoju wraz z zespołem ds. badań i rozwoju.

– Projekt przewiduje zastosowanie do nowej warstwy aż 30% materiału z rozbiórki i remontów starych nawierzchni w popularnej w Polsce metodzie dozowania granulatu asfaltowego bezpośrednio do mieszalnika ”na zimno”. Jest to poważne wyzwanie i duży krok w kierunku Zielonego Ładu, ponieważ obecnie powszechnie stosuje się około 10% materiału z recyklingu – mówi prof. Jan Król z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej.

Materiał z recyklingu z asfaltem WMA był wykorzystany m.in. podczas remontu nawierzchni na terenie rafinerii Grupy LOTOS w Gdańsku. – Politechnika Warszawska jest wiodącą uczelnią techniczną. Doskonale wyposażone laboratoria badawcze i kadra naukowa od wielu lat ściśle współpracują z Lotos Asfalt, z przedsiębiorstwami budowlanymi oraz z administracją drogową. Efektem wspólnych działań jest budowa trwałych, bezpiecznych i przyjaznych środowisku dróg, mostów i innych komunikacyjnych rozwiązań inżynierskich – dodaje prof. Karol Kowalski, dyrektor Instytutu Dróg i Mostów.

– Realizacja tego typu projektów wynika ze strategii polegającej na aktywnym poszukiwaniu nowych rozwiązań, które pozwolą na wdrożenie do sprzedaży innowacyjnych produktów. Stawiamy na rozwiązania, które chronią środowisko i pozwalają osiągnąć cele wynikające z dążenia do gospodarki zeroemisyjnej. Wskutek wdrożenia pakietu Fit for 55 będziemy zmuszeni przyjąć ambitne cele w zakresie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Nawierzchnie asfaltowe można poddać recyklingowi w 100 proc. zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem. Ponadto, powszechne stosowanie materiału pochodzącego z recyklingu znacznie ograniczy kłopoty z dostępnością kruszywa i jego transportem oraz wygeneruje oszczędności dla Skarbu Państwa – tłumaczy Krzysztof Rodzik, członek zarządu LOTOS Asfalt.

Gdańska spółka ma w swoim portfolio również inny produkt, który wpisuje się w trend recyklingowy. Jest nim asfalt modyfikowany MODBIT CR z dodatkiem gumy z recyklingu zużytych opon.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Intermodal i logistyka

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Mikołaj Kobryński 10 maja 2023

Przyszłość gospodarki wodorowej i biopaliw w Polsce według PKN Orlen

Biznes i przemysł

Jak wypadają drogi asfaltowe i betonowe w całym cyklu życia? Będzie analiza

Inżynieria i innowacje

Nowe badania udowadniają, że filtry samochodowe nie zatrzymują najmniejszych cząsteczek

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Intermodal i logistyka

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Mikołaj Kobryński 10 maja 2023

Przyszłość gospodarki wodorowej i biopaliw w Polsce według PKN Orlen

Biznes i przemysł

Jak wypadają drogi asfaltowe i betonowe w całym cyklu życia? Będzie analiza

Inżynieria i innowacje

Nowe badania udowadniają, że filtry samochodowe nie zatrzymują najmniejszych cząsteczek

Inżynieria i innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5