Partnerzy serwisu:
Inżynieria i innowacje

Kontenerowiec napędzany zielonym amoniakiem już w 2026 roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-12-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

Yara International, norweski potentat na rynku nawozów sztucznych, wraz z armatorem North Sea Container Line od 2026 zaoferują klientom możliwość bezemisyjnego transportu kontenerów między Norwegią a Niemcami. Nowy kontenerowiec Yara Eyde ma być napędzany zielonym amoniakiem. To kolejny pomysł na dekarbonizację żeglugi morskiej.

Nowa jednostka ma obsługiwać regularne połączenie między Oslo i Porsgrunn a Hamburgiem i Bremerhaven. Jak wskazuje norweski gigant chemiczny, konstrukcja została zoptymalizowana pod kątem obsługi tej konkretnej trasy. – Yara Eyde będzie pierwszym na świecie kontenerowcem napędzanym zielonym amoniakiem. To przykład współpracy międzysektorowej, umożliwiającej redukcję emisji na dużą skalę – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Svein Tore Holseter, CEO w Yara International. Dziś transport morski odpowiada za 3% globalnych emisji dwutlenku węgla. Mogłoby się wydawać, że to niewiele, jednak jest to istotna część emisji w całym sektorze transportowym, znacznie przewyższająca emisje w transporcie lotniczym.

Połączenie obsługiwane przez innowacyjną jednostkę ma być otwarte na wielu użytkowników. – Widzimy rosnące zapotrzebowanie ze strony klientów na redukcję emisji. Yara Eyde oferuje im konkurencyjną i bezemisyjną logistykę – wskazuje Bente Hetland z North Sea Container Line. Jednak kluczowym użytkownikiem będzie właśnie Yara International. Norweska spółka zamierza przewozić nową jednostką nawozy sztuczne z Porsgrunn w Norwegii do Niemiec, zapewniając redukcję emisji dwutlenku węgla o 11 tys. ton w skali roku. Paliwo w postaci zielonego amoniaku dostarczy jej spółka zależna, Yara Clean Ammonia. Sama jednostka będzie należała do spółki joint venture utworzonej przez North Sea Container Line i Yara Clean Ammonia.



Można jednak mieć wątpliwości odnośnie opłacalności tego rodzaju rozwiązań. Produkcja zielonego amoniaku wymaga bowiem dysponowania zielonym wodorem, którego wytwarzanie w procesie elektrolizy solanki jest wysoce energochłonne. Innymi słowy, aby zgromadzić określoną ilość energii w każdej jednostce wodoru, potrzebna jest znacznie większa ilość energii elektrycznej. Istnieje wprawdzie technologia elektrolizy wysokotemperaturowej pary wodnej, w przypadku której sprawność sięga 100%, jednak konieczne jest zapewnienie temperatury na poziomie 750-950 stopni Celsjusza. W tym kontekście jedyną szansą na rozwój efektywnej gospodarki wodorowej wydaje się budowa małych modułowych reaktorów jądrowych.

Mimo to partnerzy projektu są przekonani o jego racjonalności biznesowej, licząc na sukces komercyjny i planując dalszy rozwój floty kontenerowców napędzanych zielonym amoniakiem w ramach wspomnianej spółki joint venture. – Ten innowacyjny projekt stanowi ważny krok w kierunku dekarbonizacji łańcuchów dostaw i pokaże, że z wykorzystaniem zielonego amoniaku będzie możliwe zapewnienie opłacalnego i przyjaznego dla środowiska transportu morskiego. Yara Eyde udowodni dojrzałość amoniaku jako paliwa żeglugowego – przekonuje Magnus Krogh Ankarstrand, który kieruje spółką Yara Clean Ammonia.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Offshore: Jest decyzja środowiskowa dla infrastruktury przyłączeniowej RWE

Biznes i przemysł

Offshore: Jest decyzja środowiskowa dla infrastruktury przyłączeniowej RWE

Mikołaj Kobryński 01 grudnia 2023

Girteka. Cyfryzacja pomoże zredukować emisję CO2

Biznes i przemysł

Girteka. Cyfryzacja pomoże zredukować emisję CO2

inf. pras. Girteka 26 listopada 2023

Komisja Europejska akceptuje zmieniony KPO. Najwięcej zyska energetyka

Polityka i prawo

Komisja Europejska akceptuje zmieniony KPO. Najwięcej zyska energetyka

Magdalena Skłodowska, WysokieNapiecie.pl 24 listopada 2023

Pomorze Zachodnie czeka na kompleksową strategię transportową

Polityka i prawo

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Inżynieria i innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Mikołaj Kobryński 26 października 2023

Zobacz również:

Offshore: Jest decyzja środowiskowa dla infrastruktury przyłączeniowej RWE

Biznes i przemysł

Offshore: Jest decyzja środowiskowa dla infrastruktury przyłączeniowej RWE

Mikołaj Kobryński 01 grudnia 2023

Girteka. Cyfryzacja pomoże zredukować emisję CO2

Biznes i przemysł

Girteka. Cyfryzacja pomoże zredukować emisję CO2

inf. pras. Girteka 26 listopada 2023

Komisja Europejska akceptuje zmieniony KPO. Najwięcej zyska energetyka

Polityka i prawo

Komisja Europejska akceptuje zmieniony KPO. Najwięcej zyska energetyka

Magdalena Skłodowska, WysokieNapiecie.pl 24 listopada 2023

Pomorze Zachodnie czeka na kompleksową strategię transportową

Polityka i prawo

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Inżynieria i innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Mikołaj Kobryński 26 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5