Yara International, norweski potentat na rynku nawozów sztucznych, wraz z armatorem North Sea Container Line od 2026 zaoferują klientom możliwość bezemisyjnego transportu kontenerów między Norwegią a Niemcami. Nowy kontenerowiec Yara Eyde ma być napędzany zielonym amoniakiem. To kolejny pomysł na dekarbonizację żeglugi morskiej.
Nowa jednostka ma obsługiwać regularne połączenie między Oslo i Porsgrunn a Hamburgiem i Bremerhaven. Jak wskazuje norweski gigant chemiczny, konstrukcja została zoptymalizowana pod kątem obsługi tej konkretnej trasy. – Yara Eyde będzie pierwszym na świecie kontenerowcem napędzanym zielonym amoniakiem. To przykład współpracy międzysektorowej, umożliwiającej redukcję emisji na dużą skalę – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Svein Tore Holseter, CEO w Yara International. Dziś transport morski odpowiada za 3% globalnych emisji dwutlenku węgla. Mogłoby się wydawać, że to niewiele, jednak jest to istotna część emisji w całym sektorze transportowym, znacznie przewyższająca emisje w transporcie lotniczym.
Połączenie obsługiwane przez innowacyjną jednostkę ma być otwarte na wielu użytkowników. – Widzimy rosnące zapotrzebowanie ze strony klientów na redukcję emisji. Yara Eyde oferuje im konkurencyjną i bezemisyjną logistykę – wskazuje Bente Hetland z North Sea Container Line. Jednak kluczowym użytkownikiem będzie właśnie Yara International. Norweska spółka zamierza przewozić nową jednostką nawozy sztuczne z Porsgrunn w Norwegii do Niemiec, zapewniając redukcję emisji dwutlenku węgla o 11 tys. ton w skali roku. Paliwo w postaci zielonego amoniaku dostarczy jej spółka zależna, Yara Clean Ammonia. Sama jednostka będzie należała do spółki joint venture utworzonej przez North Sea Container Line i Yara Clean Ammonia.
Można jednak mieć wątpliwości odnośnie opłacalności tego rodzaju rozwiązań. Produkcja zielonego amoniaku wymaga bowiem dysponowania zielonym wodorem, którego wytwarzanie w procesie elektrolizy solanki jest wysoce energochłonne. Innymi słowy, aby zgromadzić określoną ilość energii w każdej jednostce wodoru, potrzebna jest znacznie większa ilość energii elektrycznej. Istnieje wprawdzie technologia elektrolizy wysokotemperaturowej pary wodnej, w przypadku której sprawność sięga 100%, jednak konieczne jest zapewnienie temperatury na poziomie 750-950 stopni Celsjusza. W tym kontekście jedyną szansą na rozwój efektywnej gospodarki wodorowej wydaje się budowa małych modułowych reaktorów jądrowych.
Mimo to partnerzy projektu są przekonani o jego racjonalności biznesowej, licząc na sukces komercyjny i planując dalszy rozwój floty kontenerowców napędzanych zielonym amoniakiem w ramach wspomnianej spółki joint venture. – Ten innowacyjny projekt stanowi ważny krok w kierunku dekarbonizacji łańcuchów dostaw i pokaże, że z wykorzystaniem zielonego amoniaku będzie możliwe zapewnienie opłacalnego i przyjaznego dla środowiska transportu morskiego. Yara Eyde udowodni dojrzałość amoniaku jako paliwa żeglugowego – przekonuje Magnus Krogh Ankarstrand, który kieruje spółką Yara Clean Ammonia.