Zmiany klimatyczne ponownie ograniczają przepustowość Kanału Panamskiego. Susza wywołana przez El Niño (najniższe w historii opady w październiku) doprowadziła do znacznego obniżenia poziomu wody i zmusiła zarządcę do ograniczenia liczby jednostek mogących korzystać z tej kluczowej dla światowego handlu drogi wodnej.
Tegoroczny październik jest najbardziej suchym miesiącem od początku rejestrów prowadzonych przy zarządcę Kanału Panamskiego (Panama Canal Authority), czyli 73 lat. To także kolejny miesiąc w regionie, w którym opady są znacząco poniżej dotychczasowych poziomów – w efekcie obniża się poziom wody w sztucznych zbiornikach i jeziorach przez które przebiega trasa kanału. To zaś zmusza do ograniczania liczby jednostek mogący go pokonywać każdego dnia.
Obecna susza spowodowana jest zjawiskiem El Niño. W samym październiku 2023 r. spadło o 41% mniej deszczu niż zwykle, co spowodowało obniżenie poziomu jeziora Gatun do najniższego w historii o tej porze roku. Jak podkreśla zarządca kanału cała Panama stanęła przed ogromnym wyzwaniem jakim jest nadchodząca pora sucha i minimalne zapasy wody niezbędne do funkcjonowania kraju i biegnącej przez niego drogi wodnej.
W takich okolicznościach zarządca zdecydował się na ponowne (podobne kroki podejmowano w ostatnich miesiącach) ograniczenie liczby jednostek mogących przechodzić przez Kanał każdego dnia. Dostępna liczba slotów rezerwacyjnych na dobę zostanie zmniejszona do 25 na początku listopada i będzie spadać do jedynie 18 na początku lutego i będzie zależna od typu jednostki.
„Środki te stanowią uzupełnienie środków przyjętych wcześniej decyzji w celu ochrony zasobów słodkiej wody i zapewnienia bezpieczeństwa operacji tranzytowych, takich jak wykorzystanie zbiorników w śluzach Neopanamax i Panamax” – czytamy w komunikacie. Kanał Panamski zachęca swoich klientów do dokonywania rezerwacji, aby transport mógł odbywać się zgodnie harmonogramem.
Oddany do użytku ponad 100 lat temu Kanał Panamski jest jednym z najważniejszych w żegludze morskiej torów wodnych na świecie. Odbywa się na nim aż 40% ruchu kontenerowego między wschodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych a Dalekim Wschodem i jednocześnie 6% globalnego ruchu morskiego. W obecnym stuleciu został natomiast znacząco rozbudowany w celu umożliwienia obsługi większych jednostek o zanurzeniu do 15 metrów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.