Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla infrastruktury hydrotechnicznej przeznaczonej do obsługi budowy pierwszej w Polsce dużej elektrowni jądrowej. Jej główną częścią będzie pomost rozładunkowy przeznaczony do rozładunku wielkogabarytowych elementów.
W lipcu ubiegłego roku informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” o
zawarciu porozumienia w sprawie budowy konstrukcji morskiej do rozładunku, czyli tzw. MOLF (Marine Off-Loading Facility) nad Morzem Bałtyckim w rejonie planowanej elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino (gmina Choczewo, powiat wejherowski). Obiekt powstanie z myślą o dostawie drogą morską bezpośrednio na plac budowy takich komponentów, jak 300-tonowy zbiornik reaktora jądrowego, czy 700-tonowa wytwornica pary. MOLF będzie mógł także zostać wykorzystany do dostaw materiałów budowlanych. Długość pirsu powstałego w postaci pomostu na palach przewidziano na ponad 1000 metrów, natomiast jego szerokość wyniesie 17 metrów. Umożliwi to przemieszczanie ładunków o szerokości 15 metrów.
Przetarg na przygotowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej dla inwestycji ogłosił właśnie Urząd Morski w Gdyni. Jak precyzuje zamawiający w opisie zamówienia, zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie stałej konstrukcji morskiej o strukturze ażurowej do rozładunku niepodzielnych ładunków ponadnormatywnych oraz innych wielkogabarytowych materiałów i urządzeń niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej, a także toru podejściowego, obrotnicy oraz 20-metrowego odcinka drogi technicznej o długości. W ramach kontraktu przewidziano także pełnienie nadzoru autorskiego w fazie realizacji prac budowlanych. Nie wszystkie dokumenty w przetargu są dostępne publicznie z uwagi na ich wrażliwy charakter – dostęp do nich będzie możliwy w siedzibie zamawiającego po podpisaniu umowy o zachowaniu poufności.
Głównym kryterium oceny ofert w przetargu, w ramach którego możliwe będzie przyznanie potencjalnym wykonawcom do 60% punktów, jest cena. Zamawiający uwzględni także doświadczenie projektanta (do 30% punktów) oraz doświadczenie geologa (do 10% punktów). Oferty będzie można składać do dnia 14 lutego 2023 roku do godziny 9:00. Gdyby konstrukcja MOLF nie powstała, konieczna byłaby ingerencja w infrastrukturę na lądzie, być może nawet w postaci czasowego demontażu niektórych obiektów inżynieryjnych. Alternatywnym rozwiązaniem byłaby budowa zakładu produkcyjnego niektórych komponentów w rejonie placu budowy, co zwiększyłoby czas i koszt realizacji inwestycji.
Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach wieloletniego programu budowy infrastruktury transportowej o wartości 4,7 mld zł dla pierwszej w Polsce dużej elektrowni jądrowej. Koszt budowy konstrukcji MOLF oszacowano na 0,9 mld zł. W ramach programu przewidziano również modernizację i rozbudowę układu linii kolejowych w rejonie Lęborka, Łeby i Wejherowa za ponad 2,8 mld zł oraz budowę nowej drogi krajowej, łączącej elektrownię jądrową z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6, za ok. 1 mld zł. Pierwsza polska duża elektrownia jądrowa ma składać się z trzech reaktorów jądrowych AP1000 produkcji Westinghouse Electric Company. Są to reaktory wodne ciśnieniowe, czyli PWR (ang. Pressurized Water Reactor).