Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na realizację prac podczyszczeniowych i refulacyjnych na blisko 9-kilometrowym odcinku rzeki Elbląg. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach programu budowy toru wodnego łączącego elbląski port morski z Zatoką Gdańską przez Zalew Wiślany i przekop Mierzei Wiślanej.
Jak wskazuje zamawiający w opisie projektu, inwestycja obejmie realizację prac pogłębiarskich na 6,6-kilometrowym odcinku oraz dodatkowo na 2-kilometrowym odcinku pomiędzy punktami P1 i P2, wraz z wykonaniem badań i oczyszczeniem dna rzeki z przeszkód ferromagnetycznych, a także wykonaniem oznakowania nawigacyjnego w postaci ośmiu pław (4 walcowane czerwone po lewej stronie i 4 stożkowe zielone po prawej stronie). Przetarg dotyczy wyłącznie realizacji robót budowlanych, ponieważ została już zabezpieczona kompletna dokumentacja projektowa dla tego zadania wraz z decyzjami środowiskowymi.
Głównym kryterium oceny ofert w postępowaniu przetargowym będzie cena, która będzie podstawą przyznania do 80% punktów. Zamawiający przewidział również jedno kryterium pozacenowe w postaci doświadczenia kierownika budowy, za które potencjalni wykonawcy będą mogli otrzymać do 20% punktów. Termin składania ofert przewidziano na 16 października bieżącego roku na godzinę 10:00. Zamawiający przewiduje możliwość udzielenia zamówień polegających na powtórzeniu podobnych prac, jednak o wartości nie wyższej niż 35 822 685,92 zł netto. Kontrakt powinien zostać zrealizowany do 20 listopada 2024 roku. Możliwe będzie udzielenie wykonawcy zaliczek do 20% wynagrodzenia brutto.
Jak niedawno informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”,
niedawno minął rok od oddania do użytku przekopu Mierzei Wiślanej. Cały projekt związany z budową toru wodnego do Elbląga nie został jednak zakończony. Choć niedawno zakończono budowę mostu obrotowego w Nowakowie, a prace nad odbudową brzegów rzeki Elbląg zmierzają ku końcowi, wysoce problematyczna pozostaje kwestia pogłębienia kanału portowego w elbląskim porcie morskim.
Odpowiedzialnością za realizację inwestycji przerzucają się administracja rządowa i samorządowa. Rząd wystąpił wprawdzie z propozycją dokapitalizowania spółki zarządzającej portem morskim w Elblągu kwotą 100 mln zł w celu wsparcia inwestycji. To by jednak oznaczało osiągnięcie przez państwo większościowego udziału w tej spółce, o czym nie chcą słyszeć elbląscy samorządowcy.