Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Jak wypadają drogi asfaltowe i betonowe w całym cyklu życia? Będzie analiza

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Jak wypadają drogi asfaltowe i betonowe w całym cyklu życia? Będzie analiza
fot. GDDKiA
Specjalny zespół powołany przy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma przeanalizować dwie technologie wykonywania nawierzchni drogowych – betonową i bitumiczną. – To może być początek drogi do uzyskania pełnych danych dotyczących trwałości nawierzchni w całym cyklu życia – wskazuje Stowarzyszenie Producentów Cementu.

Obecnie mamy w Polsce 1100 km dróg ekspresowych i autostrad wykonanych w technologii betonowej, a w kolejnych latach przybędzie następne ok. 300 km. Oprócz tego ok. 1,5 tys. km dróg betonowych wybudowały samorządy. – Dwadzieścia siedem lat temu – nie licząc fragmentów dróg poniemieckich – [dróg betonowych] było zero – mówił podczas konferencji Stowarzyszenia Producentów Cementu prof. Jan Deja. – Dwadzieścia siedem lat temu zdecydowaliśmy się mówić o tym, że na drogach powinna być konkurencja – dodał.

Ten kierunek myślenia się przyjął i krajowy inwestor drogowy zdecydował, że obok bitumicznych będą budowane także nawierzchnie z betonu cementowego. Tę technologię wybierano przede wszystkim dla tras, na których spodziewany był duży ruch pojazdów ciężkich. Z czasem jednak to podejście uległo zmianie. W 2019 roku GDDKiA uznała, że narzucanie technologii wykonania drogi nie jest dobrym rozwiązaniem, gdyż nie uwzględnia doświadczenia wykonawców. Zdecydowano więc, że to firma, której zlecono budowę drogi wybierze technologię, w której ją wykona.

- To ewenement na skalę europejską i światową. Wszędzie to raczej administracja w oparciu o analizy podejmuje decyzję gdzie powinna być jaka nawierzchnia – mówił Jan Deja. - Jeśli wiemy, że budujemy drogę, która będzie obciążona ruchem ciężkim, to wydaje się bezdyskusyjne zastosowanie betonu – stwierdził.

Skutkiem tego było wyhamowanie budowy nowych dróg betonowych w sieci krajowej. Po dwóch latach od pozostawienia wyboru technologii wykonawcom, na 39 przetargów, w których doszło do podpisania umów tylko w trzech przypadkach przedsiębiorcy wybrali nawierzchnię sztywną. W pozostałych 36 zdecydowali się na nawierzchnię z mieszanki mineralno-asfaltowej.

Sami wykonawcy przyznawali, że za takimi wyborami stoi m.in. niższy reżim technologiczny dla nawierzchni „asfaltowych”.

- Przez prawie cztery lata mówiliśmy, że musimy wrócić do rzetelnych analiz jak wybrać właściwy rodzaj nawierzchni – mówi Jan Deja. I dodaje, że środowisko cementowe ma mały sukces, w którym swój udział miał Parlamentarny zespół ds. rozwoju przemysłu cementowego w Polsce. – Na początku marca powołany został przez GDDKiA zespół, który zajmie się przygotowaniem rzetelnych analiz oceny poszczególnych technologii – poinformował przedstawiciel SPC. Specjalne gremium ma m.in. wypracować kryteria doboru nawierzchni i metodykę porównawczą dla obu technologii. W ocenie SPC to może być pierwszy krok do tego by rzetelnie oceniać nawierzchnie w całym cyklu życia, a nie tylko na etapie budowy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Intermodal i logistyka

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Mikołaj Kobryński 10 maja 2023

Przyszłość gospodarki wodorowej i biopaliw w Polsce według PKN Orlen

Biznes i przemysł

Politechnika Warszawska: Trzeba uporządkować nauczanie BIM

Inżynieria i innowacje

Nowe badania udowadniają, że filtry samochodowe nie zatrzymują najmniejszych cząsteczek

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Intermodal i logistyka

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Mikołaj Kobryński 10 maja 2023

Przyszłość gospodarki wodorowej i biopaliw w Polsce według PKN Orlen

Biznes i przemysł

Politechnika Warszawska: Trzeba uporządkować nauczanie BIM

Inżynieria i innowacje

Nowe badania udowadniają, że filtry samochodowe nie zatrzymują najmniejszych cząsteczek

Inżynieria i innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5