Do końca roku działalność ma zakończyć spółka Hyperloo One, która chciała budować kolej magnetyczną w tubie. Możemy to uznać za koniec szkodliwego projektu zaproponowanego lata temu przez Elona Muska.
Na początku zeszłego roku Virgin Hyperloop zwolnił niemal połowę załogi i zapowiedział całkowitą zmianę priorytetów firmy, która postanowiła się przestawić z transportu pasażerów na transport towarów. 22 grudnia agencja Bloomberg podała, że zmiana ta nie przyniosła oczekiwanych rezultatów i do końca 2023 r. spółka zakończy działalność, a wszyscy zatrudnienie stracą pracę.
Firma powstała w roku 2014 na fali ogromnego zainteresowania projektem budowy kolei magnetycznej w próżniowej tubie rzuconym przez Elona Muska. Początkowo funkcjonowała ona pod nazwą Hyperloop Technologies, ale w roku 2016 zmieniła się w Hyperloop One, a potem w Virgin Hyperloop One i Virgin Hyperloop. Po wycofaniu się z projektu Richarda Bransona i zmianach z roku 2022 powróciła jednak do nazwy Hyperloop One. Jej największym udziałowcem pozostawał emiracki DP Word.
Hyperloop One przewiózł pasażerów, ale…Hyperloop One chciało opracować technologię kolei magnetycznej w pozbawionych powietrza tunelach (dzięki temu unika się siły oporu i tarcia), która pozwalałaby osiągnąć prędkości nawet 1200 km/h. System miał oferować bezgłośną, bezemisyjną podróż.
W 2020 r. udało się nawet przeprowadzić
pierwsze w historii test z udziałem pasażerów, na wybudowanym w Nevadzie torze testowym. Jednak, podobnie jak wiele firm i start-upów, które próbują wprowadzić innowacyjne i prototypowe technologie, Virgin Hyperloop borykał się pozyskaniem funduszy, ale przede wszystkim nie był w stanie przejść od fazy testów do przygotowania pełnoprawnego produktu. Hyperloop nigdy nie wszedł w fazę planowania rzeczywistych rozwiązań transportowych i nigdy nie stanowił zagrożenia dla rozwijanych od dziesięcioleci rozwiązań.
Skąd ten hyperloop?
Bardzo w rzeczywistości stara koncepcja została "odkryta na nowo" w 2013 roku, kiedy to Elon Musk opublikował białą księgę na ten temat. W roku 2022 dowiedzieliśmy się jednak, że
miliarder wcale nie chciał budować Hyperloopa, jedynie spowolnić lub całkowicie zatrzymać projekt budowy Kolei Dużych Prędkości w Kalifornii. To w transporcie szynowym miał bowiem widzieć największą konkurencje dla samochodów elektrycznych
.
Na początku listopada 2022 r.
SapceX, jedna z firm Elona Muska, zdecydowała o zlikwidowaniu testowego tunelu Hyperloop, który znajdował się na jej terenach. Jego miejsce zajął parking dla samochodów. o na nim studenci i firmy z całego świata, gdy jeszcze powszechnie wierzono w szansę powodzenie tego projektu, testowali różne modele pojazdów, które miałyby poruszać się tunelach.
Elon Musk zdecydował jednak o kontynuowaniu działalności przez
The Boring Company, która w Las Vegas buduje tzw. Vegas Loop, czyli tunele dla samochodów Tesla. Projekt działa w ograniczonej skali, ale nie ma nic wspólnego z transportem publicznym czy autonomiczną koleją magnetyczną w tubie.
Na fali popularności hyperloop powstał także polski projekt, który ostatecznie przekształcił się w Nevomo. Ta spółka podobnie jak w ostatnich miesiącach Hyperloop One także postawiła na transport ładunków.
Podczas ostatnich targów TRAKO Nevomo pokazała MagRail Booster.