Partnerzy serwisu:
Inżynieria i innowacje

Hyperloop One upada. I dobrze

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
23-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Hyperloop One upada. I dobrze
fot. Virgin Hyperloop/ Hyperloop one
Do końca roku działalność ma zakończyć spółka Hyperloo One, która chciała budować kolej magnetyczną w tubie. Możemy to uznać za koniec szkodliwego projektu zaproponowanego lata temu przez Elona Muska.

Na początku zeszłego roku Virgin Hyperloop zwolnił niemal połowę załogi i zapowiedział całkowitą zmianę priorytetów firmy, która postanowiła się przestawić z transportu pasażerów na transport towarów. 22 grudnia agencja Bloomberg podała, że zmiana ta nie przyniosła oczekiwanych rezultatów i do końca 2023 r. spółka zakończy działalność, a wszyscy zatrudnienie stracą pracę.

Firma powstała w roku 2014 na fali ogromnego zainteresowania projektem budowy kolei magnetycznej w próżniowej tubie rzuconym przez Elona Muska. Początkowo funkcjonowała ona pod nazwą Hyperloop Technologies, ale w roku 2016 zmieniła się w Hyperloop One, a potem w Virgin Hyperloop One i Virgin Hyperloop. Po wycofaniu się z projektu Richarda Bransona i zmianach z roku 2022 powróciła jednak do nazwy Hyperloop One. Jej największym udziałowcem pozostawał emiracki DP Word.

Hyperloop One przewiózł pasażerów, ale…

Hyperloop One chciało opracować technologię kolei magnetycznej w pozbawionych powietrza tunelach (dzięki temu unika się siły oporu i tarcia), która pozwalałaby osiągnąć prędkości nawet 1200 km/h. System miał oferować bezgłośną, bezemisyjną podróż.

W 2020 r. udało się nawet przeprowadzić pierwsze w historii test z udziałem pasażerów, na wybudowanym w Nevadzie torze testowym. Jednak, podobnie jak wiele firm i start-upów, które próbują wprowadzić innowacyjne i prototypowe technologie, Virgin Hyperloop borykał się pozyskaniem funduszy, ale przede wszystkim nie był w stanie przejść od fazy testów do przygotowania pełnoprawnego produktu. Hyperloop nigdy nie wszedł w fazę planowania rzeczywistych rozwiązań transportowych i nigdy nie stanowił zagrożenia dla rozwijanych od dziesięcioleci rozwiązań.

Skąd ten hyperloop?

Bardzo w rzeczywistości stara koncepcja została "odkryta na nowo" w 2013 roku, kiedy to Elon Musk opublikował białą księgę na ten temat. W roku 2022 dowiedzieliśmy się jednak, że miliarder wcale nie chciał budować Hyperloopa, jedynie spowolnić lub całkowicie zatrzymać projekt budowy Kolei Dużych Prędkości w Kalifornii. To w transporcie szynowym miał bowiem widzieć największą konkurencje dla samochodów elektrycznych
.
Na początku listopada 2022 r. SapceX, jedna z firm Elona Muska, zdecydowała o zlikwidowaniu testowego tunelu Hyperloop, który znajdował się na jej terenach. Jego miejsce zajął parking dla samochodów. o na nim studenci i firmy z całego świata, gdy jeszcze powszechnie wierzono w szansę powodzenie tego projektu, testowali różne modele pojazdów, które miałyby poruszać się tunelach.

Elon Musk zdecydował jednak o kontynuowaniu działalności przez The Boring Company, która w Las Vegas buduje tzw. Vegas Loop, czyli tunele dla samochodów Tesla. Projekt działa w ograniczonej skali, ale nie ma nic wspólnego z transportem publicznym czy autonomiczną koleją magnetyczną w tubie.

Na fali popularności hyperloop powstał także polski projekt, który ostatecznie przekształcił się w Nevomo. Ta spółka podobnie jak w ostatnich miesiącach Hyperloop One także postawiła na transport ładunków. Podczas ostatnich targów TRAKO Nevomo pokazała MagRail Booster.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nevomo prezentuje MagRail Booster na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO

Inżynieria i innowacje

Nevomo prezentuje MagRail Booster na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO

inf. pras. Nevomo 20 września 2023

Pociągi magnetyczne na konwencjonalnych liniach kolejowych?

Inżynieria i innowacje

Pociągi magnetyczne na konwencjonalnych liniach kolejowych?

Mikołaj Kobryński 06 września 2023

Bawaria otworzyła trasę testową Hyperloopa

Biznes i przemysł

Bawaria otworzyła trasę testową Hyperloopa

Artur Bogdanowicz 28 lipca 2023

Polak pokieruje międzynarodowym stowarzyszeniem Hyperloop

Inżynieria i innowacje

Twitter pod rządami Elona Muska zawiesza konta ADS-B śledzące ruch lotniczy

Intermodal i logistyka

Hyperloop Elona Muska miał wykończyć kolej w Kalifornii

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Nevomo prezentuje MagRail Booster na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO

Inżynieria i innowacje

Nevomo prezentuje MagRail Booster na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO

inf. pras. Nevomo 20 września 2023

Pociągi magnetyczne na konwencjonalnych liniach kolejowych?

Inżynieria i innowacje

Pociągi magnetyczne na konwencjonalnych liniach kolejowych?

Mikołaj Kobryński 06 września 2023

Bawaria otworzyła trasę testową Hyperloopa

Biznes i przemysł

Bawaria otworzyła trasę testową Hyperloopa

Artur Bogdanowicz 28 lipca 2023

Polak pokieruje międzynarodowym stowarzyszeniem Hyperloop

Inżynieria i innowacje

Twitter pod rządami Elona Muska zawiesza konta ADS-B śledzące ruch lotniczy

Intermodal i logistyka

Hyperloop Elona Muska miał wykończyć kolej w Kalifornii

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5