Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Głosowanie zakończone. Tunel pod Świną wydrąży Wyspiarka

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-02-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/UM Świnoujście

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Głosowanie zakończone. Tunel pod Świną wydrąży Wyspiarka
fot. UM Świnoujście
Drogą internetowego głosowania wybrano imię maszyny TBM mającej wydrążyć tunel w Świnoujściu. W ankiecie wzięło udział przeszło 1000 głosujących, którzy zdecydowali o nadaniu maszynie imienia Wyspiarka. Drążenie tunelu Wyspiarka rozpocznie 5 marca 2021 r. Jest ona w stanie pokonać nawet 6 cm w ciągu minuty.

W głosowaniu nad wyborem nazwy dla maszyny TBM, która wkrótce rozpocznie drążenie tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin, wzięło udział łącznie 1226 użytkowników. Spośród imion: Wyspiarka,
Wisna, Dobrawa, Victoria, Nereida, to pierwsze okazało się najpopularniejsze. Za nazwaniem maszyny drążącej tunel imieniem Wyspiarka było aż 581 użytkowników, każda z pozostałych nazw otrzymała mniej niż po 200 głosów każda. Pomysłodawcom zwycięskiej nazwy TBM zaproponowano nagrodę w wysokości 2 tys. głosów, a autorom nazw, które nie zostały wybrane, przysługuje wizyta na placu budowy tunelu.

Tak mianowana maszyna TBM już 5 marca 2021 r. rozpocznie pracę pod dnem Świny. Przygotowania trwały już od wielu miesięcy. Statek z elementami TBM na pokładzie wpłynął do Portu Świnoujście w październiku 2020 r. Urządzenie drążące tunel powstało w Chinach na zamówienie wykonawcy świnoujskiego tunelu. Maszyna po złożeniu ma długość 101 m. TBM dotarła do Polski przejściem Północno-Wschodnim.

W listopadzie ubiegłego roku ukończono komorę startową po stronie wyspy Uznam, gdzie następnie (już w styczniu 2021 r.) umieszczono całą głowicę urabiającą. W lutym trwało łączenie wszystkich elementów systemów mechanicznych elektrycznych, hydraulicznych, systemów IT i sterowania oraz transportu urobku w całość. Zgodnie z planem, drążenie tunelu ma rozpocząć się 5 marca.

Tunel między wyspami Uznam i Wolin powstanie na zlecenie miasta Świnoujście, w imieniu którego rolę inwestora zastępczego pełni GDDKiA w Szczecinie. Wykonawcą jest konsorcjum firm Porr, Porr Bau GmbH, Gulemark. Kontrakt ma wartość 793 mln zł.

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Tunel w Świnoujściu będzie wykonywany metodą drążenia przy pomocy specjalnie wykonanej dla tej inwestycji w Chinach maszyny drążącej. Urządzenie będzie zostawiało za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 metrów (średnica samej tarczy to 13,5 m).

Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy, w miarę postępu wiercenia montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel.

Masa całego urządzenia to 2740 ton, a długość 101 metrów. Stałą obsługę maszyny podczas drążenia będzie stanowiło około 15 osób.

Większość infrastruktury związanej z budową jest zlokalizowana po stronie wyspy Uznam, jednak nie jest to cały plac budowy. Po stronie wyspy Wolin również ma znajdować się komora odbiorcza. Wyspiarka powinna dotrzeć tam jeszcze w tym roku. Na miejscu są już wykonane ściany szczelinowe i trwają wykopy pod płytę stropu. Kiedy maszyna przebije się już po stronie wyspy Wolin, zakończy się ważny etap prac, ale nie będzie to koniec inwestycji. W tunelu trzeba będzie jeszcze wykonać jezdnię, instalacje i wyjścia awaryjne. Termin zakończenia prac to jesień przyszłego roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ogromne zainteresowanie kierowców tunelem pod Świną

Drogi i autostrady

Ogromne zainteresowanie kierowców tunelem pod Świną

Mikołaj Kobryński 13 lipca 2023

Świnoujście: Osobliwy drogowskaz do tunelu

Miasto

Świnoujście: Osobliwy drogowskaz do tunelu

Mikołaj Kobryński 07 lipca 2023

Zobacz również:

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Elżbieta Pałys 22 sierpnia 2023

Na drogach krajowych będzie 17 tuneli drogowych

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Ogromne zainteresowanie kierowców tunelem pod Świną

Drogi i autostrady

Ogromne zainteresowanie kierowców tunelem pod Świną

Mikołaj Kobryński 13 lipca 2023

Świnoujście: Osobliwy drogowskaz do tunelu

Miasto

Świnoujście: Osobliwy drogowskaz do tunelu

Mikołaj Kobryński 07 lipca 2023

Zobacz również:

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Elżbieta Pałys 22 sierpnia 2023

Na drogach krajowych będzie 17 tuneli drogowych

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5