Im bardziej wymagająca budowa, tym ważniejsza jest wiedza o potencjalnych zagrożeniach, które mogą wystąpić przy jej realizacji – tak w odniesieniu do samej konstrukcji, jak i obiektów z nią sąsiadujących. Monitoring to także ważny element bezpieczeństwa osób pracujących na budowie, bez względu na to czy mówimy o terminalu w porcie morskim, obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej czy zabytkowej budowli w mieście.
W każdym przypadku chodzi o możliwie wczesne wykrycie określonych zagrożeń, a tym samym zapobieżenie awariom, w skrajnych przypadkach nawet katastrofom budowlanym – przekonuje GEO-Instruments Polska, będąca częścią międzynarodowej Grupy GEO-Instruments, która obecnie posiada pięć oddziałów: w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Polsce. Spółki GEO-Instruments wchodzą w skład Grupy Keller – światowego lidera w geotechnice. Zmiana nazwy ma podkreślić przynależność do Grupy Keller, której głównym mottem jest wychodzenie do klienta na lokalnych rynkach, ale na światowym poziomie
Odpowiednio do skali
Obecnie narzędzi jest wiele, w tym w pełni zautomatyzowane, umożliwiające monitoring bez obecności na budowie. – Możemy zapewnić ciągły strumień pomiarów z terenu wraz z generowaniem raportów i alarmów w przypadku osiągnięcia niepokojących danych – mówi Andrzej Kruczek z GEO-Instruments Polska.
Dodatkowo dane z systemu monitoringu, dzięki specjalnemu oprogramowaniu QuickView, można wizualizować na różnych urządzeniach u klienta, zapewniając dostęp do nich w trybie ciągłym. To ważne szczególnie przy dużych projektach. Z możliwości tej skorzystano np. przy budowie Crossrail w Wielkiej Brytanii, czy takich budowach w Polsce jak: remont kościoła o. Franciszkanów w Poznaniu czy rozbudowa Planetarium Śląskiego w Chorzowie.
W zasadzie w każdym przypadku wykonywania głębokich wykopów występuje problem osiadania lub wypiętrzania się gruntów. Jeśli odbywa się to w sposób niekontrolowany, może dochodzić do pęknięć i/lub przechyleń stanowiących zagrożenie dla konstrukcji. Ważne jest to, żeby w odpowiednim momencie podjąć odpowiednie środki zaradcze.
Różne wyzwania, indywidualna odpowiedź
Choć cel jest wszędzie podobny, każda realizacja posiada swoje indywidualne uwarunkowania przekładające się na konkretne wyzwania. W przypadku terminalu promowego w Porcie Gdynia trzeba było wykonać próbne obciążenia istniejących pali fundamentowych, a dodatkowo zastosować różne technologie posadowienia. Wyzwaniem była także sama lokalizacja budowy, wzdłuż kanału portowego, co wiązało się ze sporymi ograniczeniami technicznymi, które wymuszały pracę m.in. na platformach pływających.
Innym razem wyzwaniem jest tempo prac i konieczność dostosowania się do harmonogramu. Tak było w przypadku obwodnicy Janowa Lubelskiego w ciągu powstającej S19. Żeby dostosować się do wymagającego harmonogramu prac generalnego wykonawcy, konieczne było wykonanie 20 próbnych obciążeń statycznych w ciągu niecałych dwóch miesięcy. W tym samym czasie zrealizowano także 558 badań ciągłości pali metodą Sonic-Echo.
O innych ciekawych realizacjach można przeczytać na stronie internetowej www.geo-instruments.pl oraz na profilach Facebook i LinkedIN. Wykonawca, znany wcześniej pod nazwą Lloyd Acoustics Polska, od stycznia 2019 r. jest częścią grupy Keller.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.