Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

GDDKiA planuje budowę kolejnych tuneli drogowych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-12-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
GDDKiA planuje budowę kolejnych tuneli drogowych
fot. GDDKiA
Do budowanych obecnie 9 tuneli pozamiejskich Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje dodać w najbliższej przyszłości jeszcze trzy obiekty: w Zabierzowie w ciągu drogi krajowej nr 79, w ciągu drogi ekspresowej nr 7 Kiełpin – Warszawa (Trasa Armii Krajowej) i w ciągu drogi ekspresowej S19 Jawornik – Domaradz. Jedynym ukończonym i administrowanym przez GDDKiA tunelem jest na razie ten w ciągu drogi ekspresowej S1 Szare – Laliki.

Projektowany jest tunel w Zabierzowie w ciągu drogi krajowej nr 79. Jego długość ma sięgać 317 m. Będzie on miał na celu bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu w ciągu projektowanej DK-79 pod starodrożem istniejącej drogi krajowej Będzie to tunel dwunawowy, w każdej z naw będą dwa pasy ruchu w jednym kierunku, w ciągu drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego).

Technologia wykonania to ściany szczelinowe, na których oparta jest płyta stropowa, drążenie komór (wydobycie gruntu) tunelu podstropowo. Nawierzchnia w tunelu będzie betonowa. GDDKiA wskazuje, że potencjalnymim wyzwaniami wykonawczymi przy tej budowie będą m. in. konieczność utrzymania ruchu na DK-79 w trakcie realizacji obiektu czy wysoki poziom wód gruntowych.

Zaplanowano również dwa tunele (T-24, dł. 1000 m i T-26, dł. 1122 m) w ciągu drogi ekspresowej nr 7 Kiełpin – Warszawa (Trasa Armii Krajowej). Konstrukcja nośna tuneli ma być żelbetowa, w technologii ścian szczelinowych, wykonywana metodą podstropową.

Obecnie w opracowaniu jest koncepcja programowa z pełnym rozpoznaniem geologicznym budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Babica (bez węzła) – węzeł Domaradz (z węzłem) wraz z infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi, która obejmuje swoim zakresem wspomniany odcinek wraz z tunelami. W ramach realizacji zadania projektowane są dwa tunele: T-2 w lokalizacji km ok. 34+970 do km ok. 37+880 o długości 2910 m, pod górą Kamieniec na Pogórzu Strzyżowskim, który po wybudowaniu tymczasowo przejmie miano najdłuższego tunelu w Polsce oraz T-3 w lokalizacji km ok. 42+150 do km ok. 43+140 o długości 990 m pod górą Hyb na Pogórzu Dynowskim.

Oba obiekty projektowane są jako jednokierunkowe, o zmiennym nachyleniu niwelety. Na każdy tunel będą składać się dwie, jednokierunkowe nawy z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,50 m, pasem awaryjnym o szerokości 2,50 m oraz obustronnymi chodnikami ewakuacyjnymi o szerokości 1,20 m. Decyzję środowiskową wydano w maju 2020 r.

Trwają również prace nad koncepcją programową blisko 52-kilometrowego nowego odcinka drogi ekspresowej S6, który będzie stanowił Zachodnią Obwodnicę Szczecina. Jednym z elementów tej trasy będzie tunel pod Odrą. W decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zapisano realizację tunelu drążonego o długości ok. 3,5 km.

W trakcie prac nad koncepcją programową podjęto decyzję o wydłużeniu tunelu o ok. 1,5 km. Pozwoli to uniknąć kolizji z instalacjami Zakładów Chemicznych Police, które zlokalizowane są w miejscu, gdzie trzeba byłoby wykonać komorę startową do drążenia tunelu. Wydłużenie tunelu do ok. 5 km ułatwi realizację inwestycji. Najdłuższy tunel w Polsce będzie drążony maszyną TBM lub pokrewną. Wykonane zostaną dwie rury tunelu, a w każdej nawie znajdzie się jezdnia z dwoma pasami ruchu, pas awaryjny i chodniki po obu stronach. W najgłębszym miejscu tunel będzie przechodził 40 metrów poniżej lustra Odry.

Oprócz planowanych obiektów w budowie już znajduje się 9 tuneli w ciągu dróg ekspresowych. Jak zapowiada GDDKiA, najszybciej możemy spodziewać się otwarcia przejazdu podziemnego pod Ursynowem w ciągu S2 Południowej Obwodnicy Warszawy.

Pierwszy tunel pozamiejski, który już funkcjonuje na drogach zarządzanych przez GDDKiA oddano do ruchu w 2010 r. Chodzi o odcinek drogi ekspresowej S1 Szare – Laliki. Tunel w Lalikach to część drogi ekspresowej od Bielska-Białej do granicy ze Słowacją. Jednonawowy, dwukierunkowy tunel biegnie pod Sobczakową Grapą, górą Beskidu Żywieckiego. Równolegle do niego biegnie mniejszy tunel ewakuacyjny, który łączy się z tunelem drogowym poprzez cztery przejścia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Elżbieta Pałys 22 sierpnia 2023

Na drogach krajowych będzie 17 tuneli drogowych

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Elżbieta Pałys 22 sierpnia 2023

Na drogach krajowych będzie 17 tuneli drogowych

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5