Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Co dalej z finansowaniem Izery? Na grant z KPO nie ma szans

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Co dalej z finansowaniem Izery? Na grant z KPO nie ma szans
fot. Izera/mat. pras.
Bez względu na to czy projekt „Polskiego samochodu elektrycznego” ma sens czy go nie ma, przedsięwzięcie nie otrzyma grantu w ramach KPO – poinformowała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. O tym zdecydował już czas – nie ma możliwości, by zmieścić się w ramach czasowych przewidzianych dla unijnego programu. Projekt dotyczący Izery może liczyć najwyżej na pożyczkę, ale decyzja w tej sprawie dopiero zapadnie.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przedstawiło propozycje dotyczące rewizji KPO. Już wcześniej szefowa resortu zapowiadała, że analizując zapisy programu, rząd przyjrzy się m.in. zasadności angażowania środków w projekt budowy polskiego samochodu elektrycznego.

Jak wyjaśniła podczas konferencji prasowej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, przedsięwzięcie które miało być jednym z filarów rozwoju elektromobilności w Polsce nie zostało wprost wpisane do KPO. – Nie zostały podpisane żadne umowy pomiędzy stosownymi dysponentami KPO w tym obszarze, a jakimkolwiek wykonawcą, w tym przypadku ElectroMobility Poland.

W KPO jest natomiast 5 mld zł z przeznaczeniem na elektromobilność. Do tej pory środki te były zapisane w części do wykorzystania jako granty. Żeby projekt taki jak Izera mógł otrzymać grant, zgodnie z przyjętymi zasadami, najpóźniej w połowie 2026 roku musiałyby z taśmy produkcyjnej zjechać pierwsze samochody. – Wobec niezaawansowania – nie chcę nawet powiedzieć stanu zaawansowania, ale po prostu niezaawansowania tego projektu – nie ma takiej możliwości. Abstrahując od tego, czy to ma sens czy nie – powiedziała minister funduszy.

W związku z tym środki, które maja być skierowane na elektromobilność zostaną przesunięte z części grantowej do pożyczkowej. Na dziś nie zostało jeszcze przesądzone na jaki konkretnie cel zostaną przeznaczone te środki. Mogą w całości zostać skierowane na wsparcie projektu Izery, mogą też zasilić inny cel, w tym także innych producentów samochodów elektrycznych.

- Decyzja, czy rząd stawia nadal na Izerę będzie podjęta w ciągu najbliższych tygodni – powiedziała przedstawicielka resortu. – Jeśli ElectroMobility Poland dalej będzie zainteresowany tym projektem, to musi go ulokować na bardziej komercyjnych zasadach, co też wydaje się mieć sens. Oczywiście elektryczne pojazdy i sektor elektromobilności potrzebuje wsparcia, ale wsparcie z bardzo korzystną pożyczką niekomercyjną wydaje się wystarczające – dodała minister funduszy. – Finansowanie z grantu sektora samochodowego wydaje się zdecydowanie rozwiązaniem za daleko idącym – stwierdziła.

Pomysł budowy polskiego samochodu elektrycznego pojawił się jeszcze w 2016 roku. Na potrzeby jego realizacji zawiązała się spółka ElectroMobility Poland, która uzyskała wsparcie spółek energetycznych. W projekt zainwestował także skarb państwa. Wcześniej zapowiadano, że fabryka samochodów wraz z linią produkcyjną będzie gotowa na w połowie 2021 roku, a pierwsze samochody zjadą z taśmy w drugiej połowie 2023 roku. Ten harmonogram dawno przestał być aktualny. Na początku marca tego roku ElectroMobility podpisała list intencyjny ze spółką Mirbud, którą wybrano do budowy fabryki polskiego samochodu elektrycznego. Potrzebna jest jeszcze umowa z wykonawcą. Sama budowa ma trwać 23 miesiące, a produkcja samochodów – według ostatnich zapowiedzi – miałaby ruszyć w 2026 roku.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Raport gotowości do elektromobilności. Polska wśród krajów wschodzących

Inżynieria i innowacje

Raport gotowości do elektromobilności. Polska wśród krajów wschodzących

inf. pras. ALD Automotive/LeasePlan 20 stycznia 2024

PSPA: Elektromobilność to nie tylko elektryczne samochody

Inżynieria i innowacje

ElectroMobility Poland ma działkę na fabrykę dla Izery

Biznes i przemysł

NIK: Opóźnienia w projektowaniu Izery mogą przekreślić jej sens

Biznes i przemysł

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Raport gotowości do elektromobilności. Polska wśród krajów wschodzących

Inżynieria i innowacje

Raport gotowości do elektromobilności. Polska wśród krajów wschodzących

inf. pras. ALD Automotive/LeasePlan 20 stycznia 2024

PSPA: Elektromobilność to nie tylko elektryczne samochody

Inżynieria i innowacje

ElectroMobility Poland ma działkę na fabrykę dla Izery

Biznes i przemysł

NIK: Opóźnienia w projektowaniu Izery mogą przekreślić jej sens

Biznes i przemysł

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5