Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy otrzymała już ekonomiczną analizę inwestycji dla mostu nad Wisłą w Fordonie. Jeszcze z końcem wakacji mamy poznać decyzję co do wybranego wariantu.
Na zlecenie GDDKiA powstał dokument pn. „Analiza porównawcza efektywności ekonomicznej dla rozbudowy mostu przez rzekę Wisłę w Fordonie”. Wyniki mają posłużyć do wyboru jednego z trzech proponowanych wariantów modernizacji przeprawy.
Most Fordoński powstał jako część trasy kolejowej z Fordonu do Chełmży. Obiekt powstawał w latach 1891-93. Konstrukcja ta w czasie wojny w 1939 roku uległa jednak zniszczeniu. Most ponownie odbudowano w latach 50. XX wieku. Z konstrukcji 13-przęsłowej, stał się mostem już tylko 8-przęsłowym. Konstrukcja ma długość 1 km, a do użytku oddano ją 22 lipca 1956 roku.
Most Fordoński ostatni remont przeszedł w 2001 roku. Obecnie przeprawa jest już zbyt wąska i niewystarczająca dla coraz większego ruchu. Pogarsza się również stan techniczny konstrukcji. Dlatego GDDKiA rozważa trzy warianty inwestycji – remont, remont z poszerzeniem i remont z budową drugiego mostu.
Najtańszą rozważaną opcją jest generalny remont, który sprowadzałby się do wymiany płyty pomostu, wykonania nowego odwodnienia i zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji. W tym wariancie zakłada się budowę przeprawy tymczasowej, gdyż w przeciwnym razie najbliższa przeprawa przez Wisłę znajdowałaby się w Toruniu. Koszt takiego przedsięwzięcia szacuje się na 62,7 mln zł robót oraz 44,5 mln zł na stworzenie tymczasowego mostu.
W przypadku drugiego wariantu rozważane jest poszerzenie mostu. Obecny chodnik, który ma 1,7 m szerokości, po pracach zyskałby 3,5 metra i byłoby możliwe wytyczenie także ścieżki dla rowerów. Dodatkowo wzmocniony byłby dojazd do mostu od strony Torunia, a skrzyżowanie DK 80 z DW 551 przebudowane byłoby na rondo. W tym wariancie szacunkowa wartość inwestycji to już 145,5 mln zł, z czego 62,7 mln zł to sam remont mostu, 38 mln zł rozbudowa, a 44,5 mln zł budowa tymczasowej przeprawy przez Wisłę.
Ostatnim rozważanym wariantem jest remont z budową drugiego obiektu. Inwestycja rozpoczęłaby się od budowy nowej przeprawy, co uchroniłoby inwestora od konieczności budowy przeprawy tymczasowej. Następną fazą byłby remont starej konstrukcji. W efekcie na nowym moście byłyby dwa pasy ruchu w stronę Bydgoszczy oraz chodnik dla pieszych ze ścieżką rowerową. Na starym byłby jeden pas ruchu w kierunku Torunia oraz tory kolejowe. Ten najdroższy wariant opiewa na 288 mln zł. Z czego 64,5 mln zł to remont starej przeprawy oraz 218 mln zł dobudowa drugiej.
Teraz GDDKiA zapoznaje się z wynikami analizy, by następnie podjąć decyzję co do przebiegu inwestycji i jej harmonogramu. – Mamy dokument, który wykonał dla nas rzeczoznawca, ale jesteśmy jeszcze na etapie sprawdzania i oceny tego opracowania. Na chwilę obecną nie wybraliśmy wariantu przebudowy mostu. Jakiekolwiek informacje, w tym harmonogram przyszłych prac będziemy mogli podać najwcześniej pod koniec sierpnia – wyjaśnia Przemysław Antoniak, zastępca dyrektora ds. inwestycji w GDDKiA Oddział Bydgoszcz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.