Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Budimex przebuduje most kolejowy na Regalicy. Umowa podpisana

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-09-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/inf. pras.

Podziel się ze znajomymi:

Wody Polskie zleciły firmie Budimex przebudowę mostu kolejowego nad rzeką Regalica w Szczecinie. To długo wyczekiwana inwestycja, ważna zarówno dla żeglugi śródlądowej, jak i bezpieczeństwa przeciwpowodziowego. Dzięki inwestycji zwiększy się także przepustowość linii kolejowej nr 273.

Wartość zawartej dziś umowy to 282 mln złotych netto. Budimex ma 25 miesięcy na zrealizowanie prac w formule buduj.

Cel inwestycji to dostosowanie istniejącego mostu kolejowego do minimalnego prześwitu, zapewniającego skuteczność akcji lodołamania. Most w istniejącym stanie nie spełnia wymogów, utrudnia i niejednokrotnie wstrzymuje akcję lodołamania. Zakres opracowania obejmuje częściową rozbiórkę istniejącego mostu w ciągu linii kolejowej projekt budowy nowego mostu.

Nowy obiekt zostanie zbudowany w sąsiedztwie obecnego. Planowana konstrukcja będzie wyniesiona na około 6,2 m nad poziom tzw. wielkiej wody żeglownej. Ze starego obiektu zostanie jedynie wpisane do rejestru zabytków zwodzone przęsło.

Wyczekiwana inwestycja

– To wydarzenie na które czekaliśmy blisko 30 lat. To przebudowa słynnego mostu w Podjuchach, który hamował i wiele lat uniemożliwiał żeglugę. Dzisiaj możemy wszystkim zakomunikować, że nasza umowa gwarantuje, że inwestycja zostanie zakończona w ciągu dwóch lat. W Szczecinie pojawi się tor żeglugowy łączący Morze Północne z Morzem Bałtyckim. Tor otworzy żeglugę dla Portu Szczecin i Świnoujście. Ta inwestycja to jeden z naszych priorytetów, podpisanie umowy to dla nas wielki dzień – mówi, cytowany w komunikacie Marek Gróbarczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Ten most to największe wąskie gardło na Odrze jeżeli chodzi o żeglugę śródlądową. Ten most ma podnoszone przęsło, to obiekt historyczny, bardzo awaryjny. Jeżeli dojdzie do awarii to mamy zablokowaną drogę wodną i uniemożliwioną akcję lodołamania – mówi Przemysław Daca, prezes Wód Polskich.

Na wagę inwestycji zwraca także uwagę wykonawca.

– To bardzo ważna inwestycja dla naszej firmy, łącząca zakres mostowy i kolejowy, ale jednocześnie służący żegludze śródlądowej – mówił podczas podpisywania umowy Artur Popko, prezes Budimeksu. – Kontrakt, tak jak większość realizowanych przez nas budów będzie prowadzona tak, aby wykonać ją w terminie kontraktowym – dodaje Artur Popko.

Co do wykonania

Most nad rzeką Regalica to most kolejowy trójprzęsłowy o konstrukcji stalowej długości 273 m. Ciężar konstrukcji ok 4 tys. ton. Na moście zostaną zabudowane dwa tory kolejowe. Konstrukcja mostu zostanie wykonana w technologii nasuwu.

Łączna ilość nowych torów do zabudowy to ok. 12 km (tory stacyjne i szlakowe). Wszystkie zabudowane tory mają być zelektryfikowane (trakcja), wykonany ma być system sterowania ruchem kolejowym. Zaplanowano 24 rozjazdy, wykonany ma być także peron na stacji Szczecin Podjuchy (wraz z zadaszeniem). Powstanie również nowy budynek nastawni.

W ramach prac branży mostowej zbudować trzeba wiadukt kolejowy nad ul. Szklaną (obiekt jednoprzęsłowy o konstrukcji ramowej żelbetowej dł. 22,8 m), a także przejście podziemne pod torowiskiem na stacji Szczecin Podjuchy.

Na potrzeby posadowienia korpusu i nawierzchni kolejowej wykonane zostaną roboty związane ze wzmocnieniem istniejącego gruntu: wymiana gruntu w ilości ok 75.000 m3, wykonanie zostaną wzmocnienia nasypów i gruntów.

W ramach robót branżowych usunięte zostaną kolizje podziemnie i naziemne z istniejącymi sieciami elektrycznymi i teletechnicznymi. Usunięte/przebudowane zostaną kolizje wodociągowe i gazowe. Wykonana zostanie nawa kanalizacja deszczowa i oświetlenie. Przebudowana zostanie ul. Szklana oraz drogi wewnętrzne i dojazdowe na dł. ok 1 km.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Budimex blisko wygranej przetargu na S16 koło Olsztyna

Drogi i autostrady

Obwodnica Przecławia i Warzymic gotowa przed terminem. Wkrótce otwarcie

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Elżbieta Pałys 22 sierpnia 2023

Na drogach krajowych będzie 17 tuneli drogowych

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Budimex blisko wygranej przetargu na S16 koło Olsztyna

Drogi i autostrady

Obwodnica Przecławia i Warzymic gotowa przed terminem. Wkrótce otwarcie

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Elżbieta Pałys 22 sierpnia 2023

Na drogach krajowych będzie 17 tuneli drogowych

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5