Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Beton na drogach lokalnych. Samorządy zadowolone

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-05-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Beton na drogach lokalnych. Samorządy zadowolone
fot. mat. pras.
– Technologia betonowa jest nie tylko dla dróg najwyższych kategorii, ale także dla tras wojewódzkich, powiatowych, gminnych, a także osiedlowych – mówi Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu. Według szacunków SPC, obecnie w Polsce jest około 900 km dróg lokalnych wykonanych w technologii betonowej, a każdego roku powstaje kolejnych 120 km.

– Chcemy budować drogi betonowe korzystając m.in. z pieniędzy w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej – deklaruje Józef Swaczyna, starosta strzelecki. Powiat strzelecki ma już pierwsze doświadczenia z tą technologią. W 2015 roku wybudował 1,5-km odcinek drogi na odcinku Izbicko – Otmice. Inwestycja polegała na przebudowie drogi wraz z budową ścieżki rowerowej i odwodnieniem.

Betonówka z pełną infrastrukturą

W ramach inwestycji przebudowana została konstrukcja jezdni, a sama jezdnia została poszerzona do 6 m. Droga została wzmocniona do kategorii ruchu KR-3 a wzdłuż odcinka wybudowano dwukierunkową ścieżkę rowerową i chodniki. Wykonano miejsce do ważenia pojazdów i odwodnienie drogi. – Często drogi lokalne betonowe są kojarzone jako drogi poza terenem zabudowanym składające się z jezdni o nawierzchni betonowej oraz gruntowych poboczy. W naszym przypadku droga ma wszystkie obiekty, które służą do komunikacji na terenie o wysokim stopniu zabudowania – mówi Andrzej Ful, naczelnik Wydziału Dróg Powiatowych Starostwa Powiatowego w Strzelcach Opolskich.

Zadanie zrealizowano w niewiele ponad 4 miesiące. Koszt inwestycji wraz z pełną infrastrukturą drogową wyniósł niespełna 3,5 mln zł, z czego połowę stanowiło dofinansowanie z rządowych dotacji dla dróg lokalnych. – Zastosowana u nas konstrukcja była niekatalogowa – zaznacza Andrzej Ful. Jak wyjaśnia, potrzebne było m.in. wzmocnienie podłoża poprzez zastosowanie stabilizacji gruntu spoiwem hydraulicznym, co dało nieco podwyższony koszt jednostkowy.

– Nasz przypadek jest potwierdzeniem, że drogi betonowe można wykonywać z całą infrastrukturą razem z odwodnieniem. To wszystko da się zaprojektować i wykonać – stwierdził przedstawiciel powiatu strzeleckiego. Jak dodał, wykonana droga na razie nie generuje żadnych kosztów, poza bieżącym utrzymaniem. Szacowana trwałość tej drogi to 30 lat. – Mamy nadzieję, że będzie taka jak zakładana, a nawet większa – powiedział Andrzej Ful.

Kilkanaście lat doświadczeń

Nieco dłuższe doświadczenia z technologią betonową ma gmina Ożarów w powiecie opatowskim. W roku 2005 wykonano tam 1,2-kilometrowy odcinek drogi Przybysławice – Prusy. – To typowa droga transportu rolniczego – mówi Tomasz Sobieraj, sekretarz gminy Ożarów, wcześniej szef jednostki zarządzającej drogami powiatu opatowskiego, podkreślając, że drogą przemieszczają się bardzo ciężkie maszyny rolnicze.

Jak stwierdza, droga była wykonana w bardzo prostej technologii, choć w czasie gdy ją budowano, technologia była uważana za innowacyjną. – Po 12 latach życia tej drogi powolutku musimy zaczynać myśleć nad uszczelnieniem szczelin, ale w dalszym ciągu droga jest w stanie nienagannym – mówi Tomasz Sobieraj. Wcześniej, ze względu na duże obciążenia, wymagała napraw co ok. 5-7 lat.

Inny przykład lokalnej betonówki, jaki podaje, to droga powiatowa Gliniany – Teofilów. Trasa o długości 5,2 km została wykonana w nowym przebiegu przy współpracy trzech samorządów – powiatu opatowskiego, gminy Ożarów i Tarów oraz Cementowni Ożarów. – Od momentu pomysłu do momentu oddania drogi do użytku minęły zaledwie trzy lata – podkreśla Sobieraj.

Także i w tym przypadku po kilkunastu latach eksploatacji droga funkcjonuje bez żadnych nakładów, mimo że przenosi duże obciążenia, stanowiąc często objazd dla transportu przemysłowego.

Zastosowana technologia nie ma specjalnych wymagań w zakresie utrzymania zimowego. – Od pierwszego roku, wtedy kiedy była potrzeba zastosowania chemicznych środków odladzających, stosowaliśmy je – mówi przedstawiciel Ożarowa. Obala też mit dotyczący długiego czasu potrzebnego na wiązanie betonu. – Po 8 godzinach od rozłożenia mieszanki betonowej można było przejechać samochodem osobowym na krótkim odcinku, a po 2-3 dniach bez maksymalnych obciążeń można było już normalnie jeździć – mówi.

Wśród zalet nawierzchni betonowych Tomasz Sobieraj wymienia dużą sztywność, wysoką wytrzymałość na zmęczenie, dużą odporność na zużycie, większą jasność oraz lepszą przyczepność niezależnie od tego czy droga jest mokra, czy sucha.
Gmina Ożarów w planach ma już kolejną betonówkę – wstępna koncepcja zakłada budowę drogi gminnej w nowym śladzie prowadzącej do DW-785 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego.

Nagrody dla goapodarnych

Podczas seminarium „Drogi betonowe – niezmiennie dobre”, towarzyszącego targom Autostrada w Kielcach, Marcin Majcher, burmistrz Miasta i Gminy Ożarów oraz Józef Swaczyna, starosta strzelecki za inicjatywy w zakresie dróg betonowych otrzymali tytuły Dobrego Gospodarza. Tytuł ten od 2017 roku przyznaje Stowarzyszenie Producentów Cementu. Otrzymują go przedstawiciele samorządów, które zdecydowały się na budowę dróg betonowych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Intermodal i logistyka

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Mikołaj Kobryński 10 maja 2023

Przyszłość gospodarki wodorowej i biopaliw w Polsce według PKN Orlen

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Intermodal i logistyka

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Mikołaj Kobryński 10 maja 2023

Przyszłość gospodarki wodorowej i biopaliw w Polsce według PKN Orlen

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5