Nie będzie potrzebne zezwolenie na przetwarzanie odpadów, w celu przeprowadzenia procedury utraty statusu odpadu przez destrukt? Jest na to szansa. Trwają prace nad rozorządzeniem, które ma ułatwić stosowanie destruktu.
Pierwszy krok na drodze szerszego wykorzystania destruktu podczas przebudowy dróg został wykonany pod koniec 2021 roku. Weszło wówczas w życie rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie określenia szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla destruktu asfaltowego. Nowe przepisy, choć oczekiwane i dobrze przyjęte przez branżę w praktyce sprawiają jeden problem. Żeby pozbawić destrukt statusu odpadu trzeba bowiem przeprowadzić proces odzysku, który jest przetwarzaniem odpadów, a to z kolei wymaga specjalnego zezwolenia.
GDDKiA poinformował, że na początku roku jej Oddziały zwróciły się do marszałków poszczególnych województw z wnioskami o wydanie zezwoleń na przetwarzanie odpadów destruktu asfaltowego. Dzięki temu w przypadku, gdy zgodnie z zapisami kontraktowymi GDDKiA będzie posiadaczem odpadu destruktu asfaltowego, będzie mogła przeprowadzić procedurę utraty statusu odpadu dla odpadu destruktu asfaltowego pozyskanego podczas budów, przebudów oraz remontów dróg.
Nie zmienia to jednak faktu, że pozyskiwanie zezwoleń to proces czasochłonny. Zarządca infrastruktury drogowej, który szykuje się do licznych przebudów dróg wybudowanych przed 2012 rokiem, zabiega o kolejne ułatwienie. „Do MKiŚ skierowaliśmy pismo, w którym na-kreśliliśmy trudności z wykorzystaniem destruktu w świetle obowiązującego rozporządzenia. Efektem tego było wskazanie przez MKiŚ możliwości uregulowania zwolnienia posiadacza odpadu destruktu prowadzącego odzysk z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów” –poinformowała GDDKiA. Ma to być możliwe dzięki wydaniu rozporządzenia na podstawie ustawy o odpadach.
Jak podała Drogowa Dyrekcja, prace nad założeniami i treścią dokumentu już trwają. Prowadzi je Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a uczestniczą w tym procesie m.in. przedstawiciele GDDKiA.
Łatwe stosowanie destruktu to gra o dużą stawkę. W najbliższych latach ruszy wymiana nawierzchni na odcinkach autostrad i dróg ekspresowych wybudowanych przed 2012 rokiem oraz budowę nowych dróg w miejscu istniejących. Wśród tych, o których mówi się najwięcej, jest choćby rozbudowa autostrada A2 między Warszawą i Łodzią.
Jeśli przy dużym zakresie prac uda się w istotnym stopniu wykorzystać materiały z rozbiórki, przyniesie to spore oszczędności. Destrukt pozyskiwany w trakcie rozbiórki przebudowywanych tras zawiera ok. 95 proc. kruszywa. Można go wykorzystać nie tylko przy budowie nowych nawierzchni, ale także do utwardzania poboczy, podbudów drogowych, czy budowy dróg serwisowych i dojazdowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.