Polsko-rumuńskie konsorcjum w skład którego wchodzi ZUE zawarło umowy z warte około 288 złotych na modernizację infrastruktury kolejowej. To pierwszy kontrakt ZUE na rumuńskim rynku, ale spółka ma jeszcze szansę na kolejne.
W skład konsorcjum wchodzą ZUE S.A. z siedzibą w Krakowie i rumuńska spółka Drum Asfalt S.R.L z siedzibą w Oradea. Jak pisaliśmy niedawno,
sukcesywnie składa ono najkorzystniejsze oferty w przetargach organizowanych przez zarządcą infrastruktury – Krajową Spółką Kolejową „C.F.R.” S.A.
Pierwsza umowa – z regionem Braszów
Pierwszą umowę nie podpisano jednak w regionie Kluż-Napoka, a z Oddziałem Regionalnym C.F. Braszów. Opiewa ona na kwotę ok. 288 mln zł (wg. kursu na dzień zawarcia umowy). Z tej kwoty 50% przypada na ZUE. Umowy dotyczą realizacji inwestycji: „Projekty typu "Quick Wins" – czyli punktowego usuwania wąskich gardeł, są częścią wielkiego programu modernizacji rumuńskiej kolei, który ruszył dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy.
Szerzej piszemy o tym w miesięczniku "Rynek Kolejowy".
Przedmiotem umowy są prace związane z usunięciem ograniczeń prędkości w celu przywrócenia parametrów technicznych nawierzchni torowej – SRCF BRAȘOV (realizacja), linia nr 300, 17 Lot”. Na realizację zadań konsorcjum ma 18 miesięcy od momentu od rozpoczęcia prac. – Nasze zadania dotyczą projektów typu „Quick Wins”, które są pracami modernizacyjnymi linii kolejowych. Mają na celu przywrócenie parametrów linii i wyeliminowanie ograniczeń prędkości. Całe zadanie jest podzielone na części (Lot). Każdy Oddział Regionalny kolei rumuńskiej ma osobny budżet na tego typu projekty modernizacyjne. Jest on wspierany ze sporych środków jakie Rumunia otrzymała z Unii Europejskiej na rozwój swojej sieci kolejowej – mówi Wiesław Nowak, prezes ZUE.
Wkrótce kolejne umowy w Rumunii
– W trosce o odpowiednie zdywersyfikowanie naszej działalności, od dłuższego czasu aktywnie przygotowywaliśmy się do stworzenia możliwości realizacji inwestycji przez naszą firmę również poza granicami Polski. Analizowaliśmy i analizujemy kilka interesujących nas rynków europejskich, w których widzimy spory potencjał. Jednym z nich jest Rumunia, gdzie w 2022 roku złożyliśmy najkorzystniejsze oferty przetargowe. Teraz ogłaszamy podpisanie pierwszych umów – podkreśla Wiesław Nowak cytowany w komunikacie.
– W bieżącym roku przeprowadziliśmy proces dopuszczenia naszej firmy do wykonywania prac na rynku kolejowym w Rumunii, otworzyliśmy oddział firmy w Rumunii, w którym zatrudniamy pracowników polskich i rumuńskich, stąd jesteśmy przygotowani do rozpoczęcia prac w przyszłym roku zgodnie z podpisywanymi umowami – mówi Nowak. Jak dodał, łączna kwota dzisiaj podpisanych umów oraz przewidzianych do podpisania w najbliższych dniach wynosi po przeliczeniu na polską walutę ok. 964 mln zł, z tego na ZUE przypada 482 mln zł.
– Nasze plany geograficznej dywersyfikacji działalności mają długofalowy charakter, stąd w kolejnych latach zamierzamy kontynuować ofertowanie na rynkach zagranicznych. Rumunię postrzegamy jako rynek perspektywiczny z punkt widzenia oferowanych przez ZUE S.A. usług. To jedna z czołowych pod względem wielkości europejska sieć kolejowa, na modernizację której przeznaczono znaczne środki unijne. Ministerstwo Transportu i Infrastruktury w Rumunii wspólnie z CFR (odpowiednik PKP PLK) przyjęło strategię na lata 2021-2025, w której m.in. zamierzają zwiększyć udział kolejowego ruchu towarowego o co najmniej 25% do 2026 r. w porównaniu do 2020 r., zwiększyć wzrost ilości pasażerów o 25%, a także przenieść komunikację z transportu podmiejskiego autobusowego na kolejowy – podsumowuje prezes ZUE..