Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, po niedawnym ogłoszeniu przetargów na poprawę dostępu do portu w rejonie Basenu Kaszubskiego oraz w poprawę dostępu do portu w rejonie Kanału Dębickiego, chce inwestować w promocję tych inwestycji. Dlatego rozpisano przetarg na realizację zadań promocyjno-informacyjnych w ramach pierwszego z tych zadań.
Siedem firm zaoferowało swoje usługi w odpowiedzi na zapytanie ofertowe Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście na realizację zdań promocyjno-informacyjnych dla projektu pn. „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”. Ta inwestycja to obok „Poprawy dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” drugi flagowy projekt inwestycyjny ZMPSiŚ w porcie Szczecin. Koszt promocji inwestycji oferenci wycenili od 45 tys. do 135 tys. złotych.
Roboty budowlane prowadzić będzie gdańska Korporacja Budowlana Doraco. Koszt inwestycji to blisko 223 mln złotych. Termin jej zakończenia wyznaczono na 31 lipca 2023.
Inwestycja wprowadzi nową jakość w rejon Basenu Kaszubskiego. Istniejące nabrzeża m.in. Katowickie i Chorzowskie zostaną zmodernizowane i wzmocnione, tak by mogły przyjąć większą ilość towarów. Powstanie nowe nabrzeże Dąbrowieckie. Zmianom i modernizacji ulegnie tamtejszy układ dróg dojazdowych do nabrzeży. Akweny portowe uzyskają głębokość 12,5 metra, czyli taką samą jak tor wodny Świnoujście-Szczecin.
W efekcie obu projektów „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”. oraz „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” infrastruktura szczecińskiego portu zostanie przystosowana do aktualnych trendów na rynku transportu morskiego. Masowce o nośności 40 tys. DWT będą mogły zawijać do portu w Szczecinie w pełni załadowane, podwajając tym samym dotychczasową ilość obsługiwanych towarów.
Inwestycja „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego” jest współfinansowana ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W przetargu na poprawę dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego wpłynęło 6 ofert. Najtańszą ofertę w wysokości 343 mln złożyło konsorcjum NDI. Druga pod względem cenowym była oferta Budimeksu, który zaproponował 377 mln zł. Wyższe były oferty kolejno: Doraco (378 mln zł), firmy Strabag (392 mln zł), konsorcjum Roverpolu (438 mln zł) oraz konsorcjum Copasa (597 mln zł).
W ramach inwestycji infrastruktura szczecińskiego portu będzie przystosowana do aktualnych trendów na rynku transportu morskiego, co wiąże się z pogłębieniem i modernizacją toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 metra.