Spółka PKP Cargo Terminale ogłosiła przetarg na budowę Centralnego Terminalu Intermodalnego w Zduńskiej Woli Karsznicach. Inwestycja obok lokomotywowni ma uzupełnić sieć terminali w centralnej Polsce, obsługując – między innymi – pociągi z Chin. Budowa ma zakończyć się jesienią przyszłego roku.
Zamówienie nie jest podzielone na części, nie przewidziano też prawa opcji. Oferty mają zostać otwarte 17 maja. Termin zakończenia inwestycji ustalono na 31 października 2023 r. – budowa będzie dofinansowana z funduszy unijnych z kończącej się perspektywy budżetowej, a pozyskane środki muszą zostać rozliczone do końca przyszłego roku.
Projekt już jest, czas na budowę
PKP Cargo Terminale oczekuje od przyszłego wykonawcy budowy szeregu elementów infrastruktury transportowej, budynków oraz instalacji podziemnych. Oprócz torów i rozjazdów, płyty terminalu, jezdni i parkingów w zakres zamówienia wchodzą: konstrukcja bramowa, hala naprawcza wraz z instalacjami wewnętrznymi, wiata nad strefą wjazdową oraz budynek socjalny. Zadaniem zwycięzcy przetargu będzie też budowa sieci elektroenergetycznej i oświetleniowej, wodociągowej, teletechnicznej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz zbiorników retencyjnych. Całości dopełni montaż zapór drogowych, budowa chodników i azyli oraz ogrodzenia. Wszystkie prace mają być wykonane na podstawie gotowego projektu.
Decydujące znaczenie przy wyborze oferenta (90% wagi) będzie miała cena. Pozostałe punkty można otrzymać za kryterium jakości – wydłużenie okresu gwarancji do 84 miesięcy.
Długie oczekiwanie na fundusze
Przygotowania do inwestycji w Zduńskiej Woli mają już za sobą niełatwą historię. W październiku 2019 r., gdy przedstawiciele PKP Cargo i PKP SA uroczyście podpisali
umowę o wspólnej budowie obiektu, zapowiadano jego uruchomienie już w roku 2021. W 2020 r. podniesiono kapitał spółki celowej i zmieniono jej nazwę na
„Centralny Terminal Multimodalny”.
W lutym ubiegłego roku łódzki Urząd Marszałkowski niespodziewanie
odrzucił jednak wniosek o dofinansowanie budowy terminalu z funduszy unijnych. W grudniu UMWŁ poinformował o ogłoszeniu
naboru pozakonkursowego i wezwał inwestora do złożenia nowego wniosku. Ostatnio chęć włączenia się w proces inwestycyjny wyraziła
Polska Grupa Energetyczna i jej spółka transportowa Betrans.
Skrzyżowanie głównych szlaków
Terminal w Karsznicach na terenie należącym dawniej do Zakładu Taboru Karsznice ma być jednym z największych w Polsce multimodalnych centrów logistycznych. Jego konstrukcję zaplanowano jako modułową, by ułatwić przyszłą rozbudowę o kolejne segmenty.
Głównym zadaniem obiektu będzie kompleksowa obsługa logistyczna połączeń kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku (poprzez przebiegającą nieopodal linię 14), a także z polskich portów bałtyckich na południe kraju i regionu (poprzez linię 131). W pobliżu przebiega także droga szybkiego ruchu S8.