Po ubiegłorocznych, niewielkich spadkach przeładunków porty w Szczecinie i Świnoujściu powróciły na ścieżkę wzrostu. Trwające już i przygotowywane inwestycje powinny zapewnić dalsze uatrakcyjnienie oferty i wzrost przeładunków – informuje Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście. Do najważniejszych przedsięwzięć należy budowa terminalu głębokowodnego, budowa i modernizacja nabrzeży oraz modernizacja sieci kolejowej.
Pandemia COVID-19 przyniosła w ubiegłym roku tylko niewielki, 3-procentowy spadek przeładunków w okresie od stycznia do sierpnia. Chwilowe spadki sięgały najwyżej 8%.
Od września 2020 r. do dziś przeładunki nieprzerwanie rosną. W pierwszym półroczu bieżącego roku wyniki były o 11,5 proc. lepsze, niż w tym samym okresie rok temu. Porty Szczecin i Świnoujście obsłużyły od stycznia do lipca niemal 19 mln ton ładunków.
Rosną ładunki masowe oraz intermodalNajmocniej wzrosły przeładunki węgla i rudy (o 35%), drobnicy (13%, w tym promowej o 16%) i kontenerów (7,6%). W innych grupach towarowych – takich jak zboża, inne ładunki masowe i paliwa – odnotowano wielkości porównywalne z tymi ubiegłorocznymi. Przewozy zbóż mocno wzrosły jednak w czerwcu (aż o 25% rok do roku). Sam czerwiec przyniósł całościowy wzrost o 4,1%. W lipcu statystyki rok do roku były lepsze już o 15%.
Przedstawiciele portów podkreślają, że przez cały okres pandemii ani na chwilę nie przestały one działać. – Okres pandemii dowiódł, jak ważny jest port dla gospodarki kraju i regionu. [Porty] pozostały w pełni operacyjne, świadcząc usługi swoim klientom – czytamy w sprawozdaniu. W bieżącym roku statystyki powróciły do normy. – Można zatem powiedzieć, że porty w zasadzie przeszły bezkolizyjne przez okres pandemii – ocenia zarząd portów. Duży udział w tym sukcesie miały – według nich – także operujące w portach przedsiębiorstwa przeładunkowe.
Nabrzeża w budowie i przebudowieProwadzone obecnie w porcie i jego otoczeniu inwestycje mają pomóc w utrzymaniu tego wzrostu. Mowa o modernizacji nabrzeży (głównie w rejonie Basenu Kaszubskiego i
Kanału Dębickiego). Zarząd portów zamierza dostosować je do obsługi większych jednostek, które port będzie mógł przyjmować, gdy zakończy się pogłębianie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Dziś maksymalne zanurzenie statków w szczecińskim porcie wynosi 9,15 m, po zakończeniu inwestycji będzie to 11 m – oznacza to zwiększenie maksymalnego ładunku pojedynczego statku z 30 tys. do 50 tys. ton.
Na wyspie Ostrów Grabowski powstanie natomiast ponad 1080 m nowych nabrzeży: Norweskiego i Duńskiego. Do obsługi transportu intermodalnego zostanie też przystosowany terminal promowy w Świnoujściu. Inwestycją towarzyszącą będzie budowa nowego parkingu dla ciężarówek wraz z zapleczem.
W 2022 r. umowa na terminal głębokowodny– Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów, będzie z pewnością
Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. ZMPSiŚ ogłosił 9 lipca br. nową odsłonę konkursu na inwestora i zarazem operatora terminalu – informuje komunikat Zarządu. Zgłoszenia będą przyjmowane do końca września. Zarząd spodziewa się podpisać umowę przed końcem przyszłego roku. Terminal ma mieć docelowo zdolność przeładunkową ok. 2 mln TEU rocznie, zwiększając tym samym potencjał całego zespołu portów.
Oprócz tego trwa rozbudowa terminalu LNG, który zyska dodatkowe stanowisko rozładunkowo-załadunkowe do obsługi gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Modernizacja obejmuje też infrastrukturę techniczną oraz dostępową (drogową i kolejową). Modernizacja linii kolejowych i układu torowego w samym pocie ma umożliwić obsługę składów o długości 750 metrów, co zwiększy wydajność obsługi procesu logistycznego.