Urząd Morski w Szczecinie poinformował w komunikacie, że zakończone zostały wszystkie prace związane z dostosowaniem istniejącego toru podejściowego do Świnoujścia do potrzeb gazowców typu Q-flex, które będą obsługiwały terminal LNG.
Zakończone w grudniu prace dotyczyły pogłębienia toru do 14,5 m i poszerzenia go do 200 m na odcinku ok. 35 km. Wybudowano także dwie nowe stawy nawigacyjne, zlokalizowane w odległości ok. 10 km od wejścia do świnoujskiego portu. Jak podano w komunikacie, projekt pn. „Dostosowanie podejściowego toru wodnego do Świnoujścia dla umożliwienia bezpiecznej żeglugi statków do przewozu LNG”, było ostatnim zadaniem, jakie Urząd Morski w Szczecinie zrealizował w ramach programu wieloletniego pn. „Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu”.
UMS informuje, że była to zarazem największa inwestycja hydrotechniczna w historii tej instytucji. Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 roku o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu, Urząd Morski w Szczecinie wybudował falochron osłonowy o długości ok. 3 km, ostrogę o długości ok. 255 m przy falochronie centralnym, nowy tor podejściowy do portu zewnętrznego o głębokości technicznej 14,5 m, obrotnicę dla statków, a także pogłębił istniejący tor podejściowy do portu i zbudował na nim nowe znaki nawigacyjne. Roboty budowlane w porcie zaczęły się jesienią 2010 r., a zakończyły się w maju 2013 roku. Wszystkie te zadania zostały zrealizowane z budżetu państwa, z programu wieloletniego „Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu” na lata 2008-14 (kwota zapisana w programie na wszystkie zadania to prawie 1,02 mld zł). Wszystkie prace wykonano w ramach założonego budżetu i w ustalonych wcześniej terminach.
Przypomnijmy, iż władze zespołu portowego Szczecin-Świnoujście
jako jeden z głównych priorytetów inwestycyjnych wymieniają pogłębienie toru podejściowego do Świnoujścia do 17 m, a toru Świnoujście-Szczecin do 12,5 m. Rząd planuje wstępnie, iż pogłębienie toru pomiędzy Świnoujściem a Szczecinem
realizowane będzie w latach 2018-21, natomiast do 2018 r. prowadzone będą prace przygotowawcze i planistyczne.