ju
Rynek Infrastruktury: 5 października ogłoszono przetarg na Wykonanie prac projektowych oraz robót budowlanych sieci trakcyjnej dla toru dojazdowego od stacji Świdnik do terminalu Portu Lotniczego Lublin S.A. w Świdniku. Ale na tym odcinku miały jeździć szynobusy spalinowe, które państwo już zakupiliście. Co więcej podpisaliście też umowę na zakup trzech kolejnych szynobusów. Jak się to ma do ogłoszonego przetargu?
Michał Tyburek: Specyfiką województwa lubelskiego jest niski udział linii kolejowych zelektryfikowanych w ogólnej długości linii kolejowych istniejących (oraz tych na których organizowane są połączenia pasażerskie). Obsługa obecnych połączeń organizowanych na liniach niezelektryfikowanych już obecnie angażuje praktycznie wszystkie pojazdy trakcyjne o napędzie spalinowym, zwane potocznie „szynobusami” (rezerwa pojazdów jaką dysponuje organizator przewozów i operator kolejowy w okresie zwiększonego ruchu wynikającego z sezonowości połączeń na liniach kolejowych nr 69/101 jest zbyt mała i stanowi ją praktycznie 1 pojazd o małej pojemności).
W planach organizatora przewozów jest reaktywacja kolejnych połączeń na odcinkach linii niezelektryfikowanych (np. na linii nr 30), a także stopniowe rozszerzanie okresu kursowania pojazdów poza sezonem wakacyjnym, do czego potrzebne były kolejne zakupy spalinowych zespołów trakcyjnych.
Maciej Dutkiewicz z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK poinformował „rynekinfrastruktury.pl”, że zadanie jest wykonywane z środków RPO nad którymi kontrolę sprawuje samorząd wojewódzki, który również zdecydował o rozszerzeniu zadania o elektryfikację połączenia. Skąd taka zmiana decyzji i co miało na nią wpływ?
- Możliwość rozszerzenia projektu o elektryfikację linii 581 pojawiła się dopiero po ponownym zbilansowaniu środków finansowych po przeprowadzeniu przetargów (w pierwszych szacunkach nakładów przyjmowano nieco wyższe wydatki niż wynikało to ostatecznie z ofert wykonawców).
W dokumentach przetargowych jest informacja o tym, że zadanie ma zostać zakończone do 7 grudnia 2012 roku. Wcześniej mówiło się o tym, że elektryfikacja nastąpi w marcu 2013 roku. Skąd takie przyspieszenie?
- Elektryfikacja linii kolejowej nr 581 (dojazdowej do portu lotniczego) stworzy możliwość optymalizacji wykorzystania taboru (obiegi połączeń będą mogły być organizowane taborem obu trakcji w zależności od sytuacji taborowej i istniejących potrzeb wynikających z rzeczywistych wielkości potoków pasażerskich). W tym kontekście, ewentualne niewielkie przyspieszenie budowy trakcji elektrycznej na tej linii umożliwi wcześniejszą optymalizację obiegów pojazdów zaangażowanych w obsługę tego połączenia. W sprawach ewentualnych szczegółów związanych z datami poszczególnych czynności związanych z procedurą i realizacją projektu proponuję nawiązanie kontaktu z beneficjentem, którym jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (sprawę prowadzi Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Lublinie ul. Okopowa 5, 20-022 Lublin).
- Reasumując - w ramach gospodarki taborowej prowadzonej przez operatora i organizatora przewozów, nie istnieje wydzielona część taboru dedykowana wyłącznie do obsługi jednego z połączeń np. do lotniska. Całość jest włączana do obsługi połączeń (tzw. obiegów) z uwzględnieniem parametrów wynikających m.in. z rodzaju trakcji, wielkości potoków pasażerskich, koniecznych przerw na obsługę oraz naprawy konieczne z tytułu awarii i zdarzeń kolejowych.