Twórcy popularnej aplikacji dla kierowców Yanosik wraz z Zakładami Automatyki Kombud nawiązali współpracę, której efektem jest nowa funkcja alertów o zbliżaniu się do przejazdu kolejowo-drogowego. Obecnie aż 99% wypadków na przejazdach spowodowanych jest nieprzestrzeganiem przepisów przez kierowców, dlatego każda forma przypomnienia o zagrożeniu jest bardzo ważna. Zwłaszcza, że już od 17 września za wjechanie na przejazd w chwili, gdy opuszczanie zapór już się rozpoczęło, przy sygnale czerwonym lub bez możliwości kontynuowania jazdy po drugiej stronie, będzie karane 15 punktami karnymi. Wykroczenie również będzie objęte zasadą recydywy.
Uwaga na przejazdach kolejowych!
W Polsce, co roku, na przejazdach kolejowo-drogowych traci życie kilkadziesiąt osób. W ubiegłym roku zginęły 43 osoby. Przyczyna? Nieprzestrzeganie przepisów przez kierujących pojazdem. Kierowcy w głównej mierze omijają rogatki, nie zatrzymują się przed znakiem STOP, a do tego często przejeżdżają przy już uruchomionej sygnalizacji.
Dane z Urzędu Transportu Kolejowego informują, że w Polsce znajduje się ponad 14 tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych. Najwięcej znajduje się w województwach: wielkopolskim (1 736) i dolnośląskim (1 322). Do wypadków dochodzi jednak nie tylko tutaj, również w mniejszych województwach, w których sieć kolejowa jest znacznie rzadsza, a liczba przejazdów mniejsza.
-
Wielu kierowcom zdarza się ignorować przejazdy kolejowe, które są pozbawione rogatek lub gdzie pociągi nie przejeżdżały przez kilkadziesiąt lat. To bardzo niebezpieczny nawyk, który może doprowadzić do tragedii, dlatego tym bardziej cieszymy się z nowego wdrożenia w aplikacji Yanosik, ponieważ wiemy że realnie poprawi to bezpieczeństwo kierowców w okolicy przejazdów kolejowo-drogowych, a na pewno wzmocni ich czujność – mówi
Andrzej Mejer, YanosikStałe inwestycje w modernizowanie linii kolejowych powodują, że pociągi coraz częściej wracają na trasy, które przez wiele lat były nieczynne lub używane sporadycznie. A to powoduje, że kierowcy muszą zwracać większą uwagę na obecność pociągów na każdym przejeździe. Zwłaszcza w tych miejscach, w których ich od lat nie widziano.
–
Droga hamowania pociągu wynosi nawet 1300 metrów, dlatego maszynista nie ma szans, żeby w porę się zatrzymać, jeśli zobaczy pojazd na przejeździe. Stąd też stale apelujemy do kierowców o przestrzeganie przepisów i zachowanie wyjątkowej ostrożności podczas przekraczania torów. Dodatkowo w te wakacje, dzięki współpracy z popularną aplikacją dla kierowców, będziemy automatycznie powiadamiać kierujących pojazdem o zbliżaniu się do przejazdu – mówi
Artur Marcinkiewicz, prezes zarządu w Zakładach Automatyki Kombud, które dostarczają zaawansowane systemy sterowania ruchem kolejowym.
Oznakowanie przejazdów ratuje życie
W aplikacji Yanosik pojawiła się nowa funkcja, której zadaniem jest powiadamianie kierowców o zbliżaniu się do miejsca, w którym muszą zachować szczególną ostrożność. To nie wszystkie działania, które dbają o bezpieczeństwo kierowców w okolicy przejazdów kolejowych.
W ramach kampanii społecznej
„Bezpieczny Przejazd”, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od 2018 roku oznaczają przejazdy kolejowo-drogowe
żółtymi naklejkami. I za tym przykładem podążyli również inni zarządcy infrastruktury kolejowej, co spowodowało, że żółte naklejki są coraz bardziej zauważalne.
Znajdują się one na wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja lub na napędach rogatek. Umieszczono na nich trzy ważne informacje:
indywidualny numer przejazdu kolejowo-drogowego składający się z 9 cyfr, numer alarmowy 112 oraz
numer awaryjny.
Żółte naklejki mają na celu ułatwienie uczestnikom ruchu drogowego oraz służbom ratowniczym przekazanie informacji o ewentualnych zagrożeniach i wstrzymaniu ruchu pociągów.
Kolejne narzędzie do wzmocnienia bezpieczeństwa kierowców na przejazdach kolejowych zostanie uruchomione już 17 września.
Nowe przepisy od 17 września
Już za kilka dni wejdzie w życie nowy taryfikator punktów karnych, który zakłada ukaranie kierowcy 15 punktami za:
● Objeżdżanie opuszczonych zapór.
● Wjeżdżanie na przejazd w chwili, gdy opuszczanie zapór już się rozpoczęło lub nie zakończyło.
● Wjeżdżanie na przejazd kolejowy przy sygnale czerwonym.
● Wjeżdżanie na przejazd kolejowy, bez możliwości kontynuowania jazdy po drugiej stronie.
Ponadto za te wykroczenia przewidziana będzie kara recydywy. Jeśli kierowca popełni je drugi raz w ciągu dwóch lat od ostatniego wykroczenia, wówczas zapłaci mandat w wysokości już nie 2 000 zł, a 4 000 zł.