Laude Smart Intermodal zwiększył przewozy intermodalne realizowane w Ukrainie. W samym 2024 roku firma przewiozła 1,5 mln ton towarów na rzecz ukraińskich podmiotów. Ponadto spółka realizowały również przewozy dla odbiorców zagranicznych.
Laude jakiś czas temu uruchomiło połączenie kolejowe między Polską i Ukrainą o nazwie R2. Jest to część projektu „Revolucia” i łączy terminal w Zamościu z głównymi miastami Ukrainy – m.i.n Kijów, Dniepropetrowsk, Donieck czy Odessa. Teraz spółka chwali się wzrostem swoich wyników.
Intermodalny transport przez Polskę
W głównej mierze Laude prowadzi przewozy kolejowe przez Polskę, by jak najsprawniej dokonywać transportu intermodalnego.
– W zdecydowanej większości prowadzimy transporty intermodalne przez Polskę, co pozwala na optymalizację czasową i kosztową w obrocie towarami. Z racji bliskości i doskonałej infrastruktury Polska jest jednym z naszych kluczowych partnerów transportowych. Jeśli chodzi o inne kierunki, to nie realizujemy obecnie transportów przez Rumunię, jednak regularnie kursujemy do Słowacji i Węgier, co umożliwia nam rozbudowę sieci transportowej w regionie. Te kierunki stanowią istotną część naszej oferty, szczególnie w kontekście rozwoju współpracy z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie popyt na usługi transportowe rośnie – mówi Pavel Kalasko, wiceprezes ds. rynków wschodnich Laude Smart Intermodal i dyrektor generalny spółki na Ukrainie
Jak dodaje, „dziś intermodalność staje się coraz istotniejsza, ponieważ pozwala na efektywne połączenie różnych środków transportu, co znacząco zwiększa elastyczność oraz wydajność w realizacji zleceń”.
Według danych magazynu „RAIL.insider”, w 2024 roku wolumen przeładunków na polsko-ukraińskich kolejowych przejściach granicznych wyniósł 20,8 mln ton ładunku, co jest wzrostem o 18 procent względem poprzednich 12 miesięcy. Najwięcej przewieziono przez przejście Izów-Hrubieszów – 10,9 mln ton – oraz przez Mościska II–Medyk – 5,2 mln t.
Wśród przewożonych towarów dominowała ruda, której dostarczono 5,8 mln ton, czyli o 44 procent więcej niż w 2023 roku. Dalej były produkty naftowe (2,6 mln t) i materiały budowlane (2,3 mln t).
W 2024 roku koleją przewieziono natomiast 174,9 mln t, czyli o blisko 18 procent więcej niż poprzednio, a udział eksportu wyniósł 48 procent. Koleją przewieziono 34,1 mln t zbóż, 33 mln t rudy żelaza i manganu i 5,2 mln t metali żelaznych.
– Dla Laude Smart Intermodal zboże stanowi obecnie jeden z głównych towarów przewożonych z Ukrainy, a zmiany kierunków eksportowych w ciągu ostatnich trzech lat miały ogromny wpływ na naszą strategię operacyjną. Z powodu trudnej sytuacji geopolitycznej szlaki transportowe musiały zostać szybko dostosowane do nowych warunków, co wymagało od nas elastyczności i szybkiego reagowania na zmiany. W efekcie skoncentrowaliśmy się na rozwijaniu nowych korytarzy transportowych, szczególnie w kontekście transportu do Europy Środkowo-Wschodniej i na Zachód. Zdajemy sobie sprawę, jak istotne jest utrzymanie stabilności w dostawach zboża, szczególnie w tak wymagających czasach – wyjaśnia Pavel Kalasko.
Rośnie import na Ukrainę
Przy tym jednak rośnie również import na Ukrainę, gdzie zwłaszcza widoczne jest zapotrzebowanie na materiały budowlane.
– Jestem przekonany, że polskie firmy mogą i powinny wykorzystać możliwości, jakie z tego wynikają. Nikogo nie trzeba przekonywać, że sama Ukraina nie jest dziś w stanie zaspokoić swoich potrzeb w tym zakresie, ale też koszt transportu premiuje tych, którzy mają na ten rynek najbliżej, czyli przede wszystkim polskich producentów – uważa Pavel Kalasko.
W 2023 roku polski eksport do Ukrainy wynosił 11,4 mld euro, a już po trzech kwartałach 2024 roku osiągnął wartość 9,4 mld euro. Import natomiast wynosił w 2023 roku 4,2 mld euro, a po trzech kwartałach 2024 – 3,3 mld.
– W 2023 r., przewieźliśmy 80 tysięcy TEU, ubiegły roku zamknęliśmy wynikiem ponad 107 000 TEU, to najlepszy dowód na rosnącą skalę działalności i zwiększone zainteresowanie naszymi usługami na Ukrainie – podsumował Kalasko.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.