Mariusz W.
Umowa o ustanowieniu Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej pomiędzy Polską oraz Litwą została podpisana w Wilnie 17 lipca ubiegłego roku. Posłowie pozytywnie zaopiniowali projekt umowy o jej ratyfikacji. Utworzenie tzw. FAB-u (fuctional airspace blocks) z Liwtą wymaga od Polski Bruksela. Wspólną przestrzeń powietrzną w UE ma tworzyć 9 bloków regionalnych. Najbardziej zaawansowane są prace nad utworzeniem bloku Dania-Szwecja oraz Wielka Brytania-Irlandia.
Wiceminister transportu Maciej Jankowski stwierdził, że umowa o powołaniu wspólnego bloku z Litwą niesie za sobą skutki społeczne, gospodarcze, finansowe, polityczne i prawne. Służby odpowiedzialne za kontrolę ruchu lotniczego – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i jej litewski odpowiednik Oro Navigaciji będą musiały dostosować sposoby świadczenie usług i podziały zadań.
Wśród korzyści społecznych wymienia się utrzymanie na aktualnym poziomie bądź zwiększenie poziomu bezpieczeństwa lotów oraz ograniczenie opóźnień samolotów. Umowa może mieć również wpływ na obniżenie cen biletów lotniczych, dzięki utrzymaniu opłat nawigacyjnych dla przewoźników lotniczych na maksymalnie niskim poziomie.