Mariusz W.
Konkurs „Budowa Roku”, w którym nagrodzono terminal wrocławskiego lotniska, jest jednym z najbardziej prestiżowych przeglądów osiągnięć polskiego budownictwa. Jego organizatorem jest Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa we współpracy z Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Głównym Urzędem Nadzoru Budowlanego. W aktualnej, XXIII edycji przedsięwzięcia, o nagrodę rywalizowało 58 inwestycji z całej Polski.
– Tytuł Budowy Roku dla wrocławskiego lotniska to ogromny zaszczyt i prestiż. W środowisku nagroda bywa czasem nazywana budowlanym Oscarem – mówi Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu budowy Portu Lotniczego Wrocław. – Wręczają ją eksperci branży budowlanej, a ocenie podlega szereg elementów – od jakości wykonania, funkcjonalności, poprzez zastosowanie w obiekcie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, aż po umiejętne współdziałanie inwestorów, projektantów i wykonawców w trakcie realizacji inwestycji – dodaje.
„Budowa Roku 2012” jest kolejną nagrodą przyznaną w ostatnim czasie wrocławskiemu lotnisku. Na początku czerwca terminal został uznany najlepszym budynkiem użyteczności publicznej w Polsce w konkursie „Platynowe Wiertło” – ogólnopolskim plebiscycie dla firm budowlanych. 20 czerwca otrzymał z kolei nagrodę od Towarzystwa Miłośników Wrocławia i Prezydenta Wrocławia. Zdobył Grand Prix konkursu „Piękny Wrocław" oraz pierwsze miejsce w kategorii budynków użyteczności publicznej).
– Wrocławski terminal jest jednym z najnowocześniejszych w Europie. Cieszymy się, że jego walory już po wielokroć doceniali eksperci, a także sami podróżni. Estetyczny, funkcjonalny obiekt naszpikowany nowoczesną technologią to nie wszystko. Równie ważna jest sama jakość obsługi. To ona zdecydowała, że pasażerowie wybrali nas Najbardziej Przyjaznym Lotniskiem 2012 roku – mówi Jarosław Wróblewski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.
Wrocławski terminal został oddany do użytku 11 marca 2012 roku jako pierwszy z obiektów powstających i modernizowanych w związku z turniejem UEFA EURO 2012. Obiekt zaprojektowany przez pracownię JSK Architekci wyróżnia się szklaną bryłą o rekordowej kubaturze 330 tys. m sześć. oraz falistym dachem, który przypomina klawisze fortepianu wprawione w ruch. Terminal korzysta z najnowocześniejszych rozwiązań, m.in. rękawów lotniczych. Jego wykonawcą była firma Hochtief Polska. Powstawał 29 miesięcy, a w szczytowym momencie w jego budowę zaangażowanych było jednocześnie 600 pracowników. Obiekt już dziś jest w stanie obsłużyć ponad 4 mln pasażerów, a po dalszej rozbudowanie 7 mln.
Wręczenie nagród w konkursie „Budowa Roku 2012” odbyło się 25 czerwca 2013 w Warszawie.