Łukasz Malinowski
W uroczystym podpisaniu umowy uczestniczyli m.in: Stanisław Gawłowski - wiceminister środowiska, prof. Janusz Zaleski - dyrektor POPDO, Aleksander Marek Skorupa - pełnomocnik programu Odra 2006, wojewoda dolnośląski, Adam Grehl - wiceprezydent Wrocławia oraz wielu innych zaproszonych gości.
Prace będą prowadzone przez dwa najbliższe lata i obejmą dwa pierwsze zadania modernizacji WWW, czyli modernizację i udrożnienie Kanału Powodziowego wraz z międzywalem na odcinku od dolnego stanowiska jazu Bartoszowice do ujścia Starej Odry oraz udrożnienie Starej Odry od dolnego stanowiska jazu Psie Pole do mostów kolejowych Poznańskich.
W ramach zakontraktowanych zadań udrożniony zostanie Kanał Powodziowy wraz z mostem Chrobrego i mostami Jagiellońskimi oraz wyremontowany zostanie wał rozdzielczy pomiędzy Kanałem Powodziowym i Kanałem Nawigacyjnym. Prace obejmą również zwiększenie przepustowości koryta Starej Odry, mostu drogowego Warszawskiego, mostu kolejowego Warszawskiego, mostu Trzebnickiego, mostu Osobowickiego, mostu kolejowego Poznańskiego. Rozbudowany o jeszcze jedno przęsło zostanie jaz na Różance. Zaplanowano również remont konstrukcji śluzy Różanka oraz modernizację korpusu wału rozdzielczego pomiędzy Starą Odrą, a kanałem Miejskim.
Realizacja ww. prac oznacza między innymi: usunięcie z obszaru międzywala ok. 1 370 000 m³ mas ziemnych, przetransportowanie ich barkami na specjalnie przygotowane miejsce odkładu na Janówku, wykonanie budowli hydrotechnicznych z betonu konstrukcyjnego w ilości ok.6200m³, umocnienie brzegu na długości ok. 18,4km, wykonanie przesłon filtracyjnych do zamknięcia lub ograniczenia filtracji wody w obrębie i pod budowlami hydrotechnicznymi np. wały przeciwpowodziowe w ilości 20 000 m², ścianek szczelnych w ilości 19 500 m².
Planowane prace budowlane będą prowadzone z poszanowaniem występujących na tym obszarze zasobów przyrody i stanu środowiska. Wykonywane w ramach modernizacji WWW działania mają nie tylko zapewnić skuteczną ochronę przed powodzią, ale również przyczynić się do poprawy stanu ekologicznego obszaru objętego przedsięwzięciem.
Wrocławski Węzeł Wodny to hydrauliczny system koryt rzeki Odry wraz z budowlami wodnymi w obrębie miasta Wrocław służący miedzy innymi przepuszczaniu wód powodziowych rzeki Odry. System został zaprojektowany na bezpieczne przeprowadzenie fali powodziowej o przepływie do 2 400 m3/s. Powódź 1997 roku, kiedy kulminacja przekroczyła znacznie wartość 3 000 m3/s, zweryfikowała te założenia jako niewystarczające.
Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego prowadzona przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu to jedna ze składowych planowanego systemu zabezpieczenia przeciwpowodziowego doliny Odry. Cały system obejmuje dwa główne zadania: budowę suchego zbiornika przeciwpowodziowego (polderu) Racibórz Dolny oraz odbudowę i modernizację systemu zabezpieczeń przeciwpowodziowych Wrocławia.
Projekt modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego (WWW) został podzielony na siedem zadań inwestycyjnych, które ze względu na specyfikę i technologię robót zostały ujęte w czterech kontraktach. Wartość całej inwestycji to kwota prawie 1,4 mld zł.