„Powodem uszkodzeń jest obecność w zastosowanym do mieszkanki betonowej kruszywie znaczącej liczby ziaren węglanowych i węglanowo-ilastych, które nie powinny się w tym kruszywie znaleźć” – wskazał ITWL.
Oznacza to, że wbrew informacjom podawanym wcześniej przez generalnego wykonawcę, firmę Erbud wyklucza się winę środków używanych do odladzania nawierzchni pasa startowego. Stan ten potwierdza dodatkowo fakt, że już w kwietniu 2011r. wykonawca otrzymał listę środków odladzających, które będą stosowane na lotnisku. Na jej podstawie Erbud miał opracować odpowiednią mieszankę betonową. Wykonawca nie wnosił żadnych zastrzeżeń do wskazanych środków chemicznych.
Lotnisko posiada w pełni działający system Ice-Alert, który wyklucza użycie zbyt silnych środków chemicznych do odladzania nawierzchni. Eksperci przypominają również, że wpływ wody jak i chemii powinien być eliminowany przez dobrze położoną warstwę hydrofobową, za co również odpowiedzialny był wykonawca prac na drodze startowej.
Dodatkowo zjawisko pękania na drodze startowej zaobserwowano też podczas ubiegłej zimy, podczas której nie używano żadnych środków chemicznych. Odnotowano również pęknięcia nawierzchni na drodze kołowania, gdzie nigdy żadne środki chemiczne nie były używane.