fot. Mariusz0005, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International
Budowa kanału żeglugowego do Elbląga wraz z przekopem Mierzei Wiślanej była jednym ze sztandarowych postulatów Prawa i Sprawiedliwości w zakresie infrastruktury transportowej i gospodarki morskiej. Choć sam przekop powstał, a nakłady inwestycyjne na ten cel przekroczyły już 2 mld zł, inwestycja wciąż budzi kontrowersje. Wielu obserwatorów wskazuje, że parametry nie pozwalają ruch statków towarowych, a obecnie żegluga przez przekop ma miejsce na relatywnie małą skalę.
Odpowiedzialnością za ten stan rzeczy od pewnego czasu przerzucają się rząd oraz samorządy terytorialne, w tym miejski w Elblągu oraz warmińsko-mazurski wojewódzki. Osią powstałego sporu jest kwestia pogłębienia 800-metrowego odcinka toru wodnego na rzece Elbląg w elbląskim porcie. Według samorządowców odpowiedzialność za realizację tych prac spoczywa na państwie i Urzędzie Morskim w Gdyni, natomiast rządzący uważają, że za inwestycję odpowiedzialny jest będący spółką miejską zarząd elbląskiego portu.
Wobec faktu, że miasto Elbląg nie dysponuje wystarczającymi funduszami na ten cel, rząd wystąpił z propozycją dokapitalizowania spółki zarządzającej portem na kwotę 100 mln zł. – Chcielibyśmy, żeby Elbląg ponownie był miastem portowym, bo jest to olbrzymia szansa dla całego regionu elbląskiego, dla Żuław – mówił wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka.
Patowa sytuacja. Czy istnieje rozwiązanie?
Jak twierdzą przedstawiciele rządu, dokapitalizowanie pozwoliłoby sfinansować niezbędne inwestycje. Jednocześnie wiązałoby się z objęciem większościowego udziału w elbląskim porcie przez państwo, na co nie chcą zgodzić się samorządowcy. – Port to nasze dobro, nasz kapitał i gwarancja rozwoju. Nie pozwólmy sobie tego odebrać – powiedział Witold Wróblewski, prezydent miasta Elbląga. Według wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, który odpowiada w resorcie za sprawy związane z gospodarką wodną oraz żeglugą morską i śródlądową, zawarcie porozumienia z władzami miejskimi nie jest obecnie możliwe. Ministerstwo zamierza zatem zainicjować negocjacje z właścicielami gruntów znajdujących się w porcie.
– Absolutnie nie myślimy o nacjonalizacji. Jeśli wejdziemy we współpracę, to tylko na zasadach biznesowych. W niedługim czasie rozpoczniemy negocjacje z właścicielami gruntów, jeśli miasto nie chce działać w tym zakresie. Zaproponujemy operatorom dogodne warunki inwestycji i modernizacji nabrzeży, żeby mogli wykorzystać je w ramach przeładunków. Niebawem będziemy zapraszać ich do współpracy. Zastosujemy to samo rozwiązanie, które jest wykorzystywane w portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Te inwestycje będą bardzo korzystnie rozliczane, jeśli chodzi o wsparcie – powiedział wiceminister Gróbarczyk.
Uchwała sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego
30 maja podczas sesji sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego odrzucił projekt stanowiska autorstwa radnych PiS, popierający dokapitalizowanie elbląskiego portu środkami rządowymi. Przegłosowany został natomiast projekt Koalicji Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego, w którym radni KO i PSL podtrzymali wyrażone w 2018 roku poparcie dla budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim, formułując jednocześnie sprzeciw wobec “działań mających znamiona politycznego szantażu wobec samorządu Miasta Elbląg”.
– Domagamy się dokończenia inwestycji polegającej na połączeniu portu w Elblągu z Morzem Bałtyckim. Polscy podatnicy wydatkowali na wykonanie przekopu ok. 2,5 mld zł, dlatego sabotowanie tej inwestycji i polityka szantażu wobec samorządu miasta Elbląg są niezgodne z polską racją stanu – brzmi stanowisko radnych KO i PSL, współtworzących większość rządzącą w samorządzie województwa warmińsko-mazurskiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.