Partner serwisu
Intermodal i logistyka

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
10-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
10-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów
fot. unsplash.com/@johnophoto
Sześć samosterujących bezzałogowych systemów latających będzie od tej pory wykonywać każdego dnia loty nad liczącą ponad 120 kilometrów kwadratowych powierzchnią portu morskiego w Antwerpii. Umożliwi to uzyskanie zdolności do ciągłego monitorowania operacji w ramach rozpoznania obrazowego, co ma wpłynąć korzystnie na bezpieczeństwo i płynność ruchu.

W Antwerpii, drugim co do wielkości ośrodku miejskim w Belgii po Regionie Stołecznym Brukseli, znajduje się jeden z największych portów morskich na świecie i zarazem drugi największy w Europie po Rotterdamie w Holandii. W ramach zespołu portów morskich Antwerpia-Zeebrugge w 2022 roku przeładowano 286,9 mln ton ładunków masowych i 13,5 mln TEU kontenerów. Duża skala przewozów oznacza także dużą skalę różnego rodzaju ryzyk operacyjnych, takich jak kolizje, czy wycieki ropy naftowej i innych niebezpiecznych odpadów.

Uruchomiona przez zespół portów oraz spółki DroneMatrix, SkeyDrone i Proximus sieć bezzałogowych systemów latających D-Hive umożliwi nadzór nad dużym obszarem w sposób efektywny, zapewniając tym samym możliwość szybkiej identyfikacji zagrożeń. Jest to pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie na świecie. Zakłada się, że drony będą wykorzystywane do różnych zadań, takich jak wsparcie zarządzania ruchem na nabrzeżach, inspekcje infrastruktury, monitorowanie ruchu statków morskich, wykrywanie wycieków ropy i innych odpadów oraz wsparcie zewnętrznych podmiotów, realizujących usługi w zakresie bezpieczeństwa w trakcie incydentów w ramach outsourcingu.

Jak wskazuje Jacques Vandermeiren, CEO zespołu portów morskich Antwerpia-Zeebrugge, jest to ważny krok na drodze do budowy w pełni zdigitalizowanego modelu operacyjnego, w ramach której powstanie swego rodzaju wirtualny bliźniak fizycznie istniejącej infrastruktury, do którego będą na bieżąco spływać dane ze wszystkich sensorów, zarówno kamer, jak i właśnie implementowanej sieci dronów. Umożliwi to dysponowanie pełnym oglądem sytuacji w ramach infrastruktury portowej w każdej sekundzie w czasie rzeczywistym, co wpłynie korzystnie na bezpieczeństwo i płynność realizowanych operacji.

Co ciekawe, jest to zarazem pierwsze na świecie komercyjne wdrożenie na dużą skalę w środowisku przemysłowym dronów BVLOS (Beyond Visual Line of Sight), czyli takich, których loty mogą odbywać się także poza zasięgiem wzroku pilotów. Pozwolenie na wykonywanie operacji w ramach systemu zarządzania przestrzenią powietrzną pre-U-space partnerom projektu udało się uzyskać dwa miesiące wcześniej na mocy decyzji BCAA (belgijski odpowiednik polskiego ULC) i EASA (Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego). Łączność dronów D-Hive ma się odbywać za pośrednictwem sieci 5G przez belgijskiego operatora telekomunikacyjnego Proximus, jednego z partnerów projektu. Same bezzałogowe systemy latające dostarczyła spółka DroneMatrix, natomiast za stworzenie bezpiecznego i skalowalnego systemu zarządzania ruchem powietrznym odpowiadała spółka SkeyDrone. Warto zwrócić uwagę, że wszyscy partnerzy w ramach projektu to podmioty belgijskie.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przyszłość gospodarki wodorowej i biopaliw w Polsce według PKN Orlen

Biznes i przemysł

Jak wypadają drogi asfaltowe i betonowe w całym cyklu życia? Będzie analiza

Inżynieria i innowacje

Politechnika Warszawska: Trzeba uporządkować nauczanie BIM

Inżynieria i innowacje

Nowe badania udowadniają, że filtry samochodowe nie zatrzymują najmniejszych cząsteczek

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Przyszłość gospodarki wodorowej i biopaliw w Polsce według PKN Orlen

Biznes i przemysł

Jak wypadają drogi asfaltowe i betonowe w całym cyklu życia? Będzie analiza

Inżynieria i innowacje

Politechnika Warszawska: Trzeba uporządkować nauczanie BIM

Inżynieria i innowacje

Nowe badania udowadniają, że filtry samochodowe nie zatrzymują najmniejszych cząsteczek

Inżynieria i innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5