Polska Żegluga Bałtycka, realizująca działalność pod marką Polferries, poinformowała, że budowany we Włoszech nowy prom, który będzie obsługiwał relację Świnoujście – Ystad, będzie nosił nazwę Varsovia. Jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie czerwca i lipca.
Polska Żegluga Bałtycka to polski armator z siedzibą w Kołobrzegu, należący w 100% do Skarbu Państwa. Spółka realizuje przewozy promowe z Polski do Szwecji – ze Świnoujścia do Ystad oraz z Gdańska do Nynäshamn – pod marką Polferries. Obecnie posiada pięć promów: Baltivia, Cracovia, Mazovia, Nova Star i Wawel. Do Baltivii, Cracovii i Mazovii, obsługujących relację Świnoujście – Ystad, dołączy Varsovia. Tak będzie bowiem nazywał się kolejny prom Polferries, który znajduje się na końcowym etapie budowy we włoskiej stoczni CN Visentini w Chioggi w północnej części kraju.
Jednostka nie będzie własnością Polferries – przez 10 lat będzie czarterowana. Polska Żegluga Bałtycka będzie miała jednocześnie prawo pierwokupu. Varsovia, która została już zwodowana, ma 216 metrów długości, ponad 28 metrów szerokości i blisko 3 kilometry linii ładunkowej. Jest to jednostka typu ro-pax, która w przeciwieństwie do typowych promów pasażersko-samochodowych posiada zwiększoną powierzchnię ładunkową – kosztem przestrzeni dla pasażerów.
Varsovia będzie zdolna do jednorazowego przewozu 100 samochodów ciężarowych, 200 samochodów osobowych oraz blisko 1000 osób – 920 pasażerów oraz 60 członków załogi. Będzie to tym samym największy prom we flocie Polferries. Trzeba jednak w tym miejscu dodać, że w latach 2003-2015 w barwach Polskiej Żeglugi Bałtyckiej z Gdańska do Nynäshamn pływał prom Scandinavia, który jednorazowo mógł przewieźć ponad 1800 pasażerów.
Umowa czarterowa z opcją późniejszego zakupu została podpisana w 2022 roku, co było możliwe dzięki dofinansowania udzielonego Polskiej Żegludze Bałtyckiej przez Skarb Państwa. Varsovię charakteryzować ma wysoka efektywność ekonomiczna, co ma umożliwić zwiększenie konkurencyjności na trasie ze Świnoujścia do Ystad, gdzie rywalizuje nie tylko z polskim operatorem Unity Line, wykorzystującym promy Polskiej Żeglugi Morskiej i Euroafrica Linii Żeglugowych, ale także niemieckim TT-Line. Wkrótce dołączy do nich również Finnlines, który będzie obsługiwać relację do Malmö, jednak nie z
Terminala Promowego, który został niedawno gruntownie zmodernizowany i rozbudowany, lecz położonego w głąb kanału portowego Euroterminala.
W przyszłości flotę Polferries zasili również prom budowany w Gdańsku w ramach programu budowy trzech jednostek (pozostałe dwie wejdą w skład floty Unity Line). Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w listopadzie ubiegłego roku,
został zwodowany kadłub pierwszej jednostki. Za program odpowiada spółka Polskie Promy, należąca do Skarbu Państwa i Polskiej Żeglugi Morskiej. W ramach zawartego w 2021 roku kontraktu przewidziano prawo opcji, umożliwiające rozszerzenie go o czwarty prom.