Przewozy kontenerów pociągami intermodalnymi z Chin do Europy po raz pierwszy przekroczyły pół miliona TEU – informuje sojusz kolei rosyjskich, kazachskich i białoruskich UTLC ERA. Przewoźnik zrealizował tym samym swoje plany na bieżący rok. Wzrost przewozów wynikał, między innymi, z zawirowań związanych z pandemią.
Kontener o symbolicznym numerze 500 000 dotarł do Europy omijającym Polskę korytarzem północnym, przez Obwód Kaliningradzki. Według UTLC ERA jego przeładunek z platformy o rozstawie kół 1520 mm na 1435 mm nastąpił w poniedziałek, 7 grudnia, na stacji Kaliningrad Dzierżyńska Nowa.
Dla porównania – w ubiegłym roku przewozy UTLC ERA na Nowym Jedwabnym Szlaku wyniosły ok. 333 tysięcy TEU. Przewoźnik podkreśla zalety transportu kolejowego, odróżniające go od frachtu morskiego – przewidywalność i stabilność, ważne szczególnie w czasach pandemii i przerwania wielu łańcuchów dostaw. W ciągu ostatniego roku skłoniły one wielu importerów podzespołów lub gotowych produktów z Chin do zmiany wykorzystywanego środka transportu.
Jak
pisaliśmy niedawno, wzrost przewozów jest spowodowany zwiększonym importem artykułów medycznych z Chin, a także – między innymi – zwiększeniem kosztów lotniczych przewozów cargo o ok. 60% od początku roku.
Tutaj piszemy więcej o rozwoju kolejowych przewozów kontenerowych między Chinami a Europą.